Annonce
Annonce
Faglitteratur For abonnenter

Skoleleders pædagogik-bog rummer et budskab langt ud over Nørrebro

Lise Egholms succesfulde pædagogik baserer sig kys, krav og kommunikation ifølge ny bog.

Der er skoler i København, der har det tungt.

De har en overvægt af børn med sociale problemer, børn fra ressourcesvage familier, børn med anden etnisk baggrund end dansk og børn, der slås med faglige vanskeligheder.

Det er de skoler, der oplever, at etnisk danske børn flygter derfra. Andelen af elever i privatskoler i København er omkring 25 pct. Den offentlige skole i København opleves ikke ligefrem som model til efterligning.

Succeshistorie
Men der er undtagelser, og en af dem er Rådmandsgades Skole på Nørrebro.

Her er Lise Egholm skoleleder, og den skole er på vej til at blive en succes, som forældre ikke flygter fra – men melder sig ind i. I 2007 var 86 pct. af eleverne tosprogede, i 2012 er andelen 72 pct.

LÆS OGSÅLise Egholms fristed: »Hvis omgivelserne er grimme, bliver man fattig inden i«

Stadig overvældende, men skolen ligger på ydre ’Nørrebronx’, hvor 65 pct. af beboerne er af anden etnisk oprindelse end dansk. Derfor afspejler den udvikling, at der er noget i gang omkring Rådmandsgades Skole, som fortjener opmærksomhed, og som resten af samfundet kan lære noget af.

Lise Egholms bog fortæller historien.

I kamp med lærere
Den historie handler om ledelse, om synlighed, om at stå for noget, om at stille krav, om at være nærværende – og så ikke mindst om at være dedikeret til et arbejde med mennesker. Det er Lise Egholm. Hun lever i arbejdet som lærer og som skoleleder, og hun elsker det.

Og bogen er en lang beretning om hendes lærerliv, hvor hun kom fra, faderen, der også var lærer, karrieren som lærer og senere viceinspektør, og så en dag, i 1995, skoleleder på Rådmandsgade.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce