Annonce
Annonce
Annonce
Faglitteratur

Biografi afslører ufrivilligt litterær superstjerne som en ordinær gut

Ny bog lægger ikke meget til det, som i forvejen er kendt om Thorkild Hansens forfatterskab.

Gem til liste

I sin levetid opnåede Thorkild Hansen status som litterær superstjerne. Hans bøger kunne tiltrække hundredtusindvis af læsere, han var en kendis både i den kulørte og i den mere seriøse presse, og forlaget Gyldendal tegnede en speciel kontrakt med ham, der både var særlig lukrativ og særligt bindende.

Men siden han døde, tidligt, i 1989 – og især siden udgivelsen af hans redigerede dagbøger fra studieårene i Paris, ’Et atelier i Paris’ (1990) – har hans stjerne været støt dalende. Appellen til yngre generationer af læsere er ikke stor.

Mærkeligt nok, kunne man sige, for så vidt som Hansens store litterære bestræbelse på at bevidstgøre om Danmarks koloniale synderegister foregriber de postkoloniale strømninger, der senere har vokset sig stærke.

Eller for så vidt som hans selvbiografiske poseren er blevet løftet til nye kunstneriske højder af de senere års autofiktion, ikke mindst Karl Ove Knausgårds.

LÆS OGSÅKnausgårds sidste bind sætter ny standard for, hvad litteratur kan

Aktualiserende greb burde man altså nok kunne finde, men det er ikke dem, Kurt L. Frederiksen benytter sig af i sin nye bog om Thorkild Hansen, ’Thorkild Hansen. Forfatteren og livet’.

Ikke overvældende udbytte
Det er en ganske traditionel portrætbog om Hansens liv og værk, der konsekvent læser bøgerne biografisk – altså som nøgler til begivenheder og psykologiske mønstre i forfatterens eget liv.

Thorkild Hansen skriver altid om sig selv, også når han skriver om andre. Det er Frederiksens metode, som er i fin overensstemmelse med, hvordan den usædvanligt selvoptagede Thorkild Hansen gerne selv ville læses. For så vidt er alt i den skønneste orden.

Et påtrængende problem ved metoden er dog blot, at den forudsætter, at læseren deler den store interesse i Hansens egen person – snarere end i de bøger, han skrev.

For sådan en som denne anmelder – der ser mennesket Thorkild Hansen som en intelligent, ærgerrig og egentlig ganske ordinær gut fra Virum, som med færre skrupler end de fleste forfulgte sine enorme litterære ambitioner, og som rodede lidt rundt i sit privatliv, men ikke mere end så mange andre – er udbyttet ikke overvældende.

Overset firkløver
Helt befriet blev jeg, da Kurt L. Frederiksen hen imod bogens slutning citerer kritikeren Jens Kistrup for, at »Thorkild Hansen vidste godt, at han som forfatter ikke var i besiddelse af det interessante ’jeg’, man kunne skrive ud fra«. Heri er jeg helt enig – mens Frederiksen erklærer sig helt uenig.

Jens Kistrup var endda en af dem, som kendte både Hansen og hans forfatterskab bedst. Han var nemlig gammel ven og studiekammerat med Thorkild Hansen samt med forfatteren Peter Seeberg og chefredaktøren Henning Fonsmark. Tilsammen udgør de fire et overset, men ret interessant netværk.

LÆS OGSÅCamus' og Hansens død

Om dette højtbegavede, velskrivende, individualistiske, velfærdsstatskritiske firkløver og rivaliserende fællesskab ville jeg gerne læse en afhandling, der ville kunne kaste nyt lys over både deres forfatterskaber og over dansk litteratur og politik i efterkrigstiden.

Det ville dog kræve andre metoder end dem, Kurt Frederiksen anvender i sin nye bog, der ikke lægger meget til det, som i forvejen er kendt om Thorkild Hansen og hans forfatterskab.

PolitikenPlus
  • Bora Bora Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 140 kr. Køb
  • Koncerten ?Koncerten? er en fysisk ekspressiv og grotesk historie om et orkester, der gør oprør mod hierarkiet.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 125 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det er med stor glæde, at vi denne gang kan præsentere et komplet sæsonprogram for efterår 2013 og forår 2014.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Teatret Svalegangen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

    Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb