Annonce
Annonce
Annonce
Faglitteratur

Biografi afslører ufrivilligt litterær superstjerne som en ordinær gut

Ny bog lægger ikke meget til det, som i forvejen er kendt om Thorkild Hansens forfatterskab.

Gem til liste

fakta

Politiken synes

I sin levetid opnåede Thorkild Hansen status som litterær superstjerne. Hans bøger kunne tiltrække hundredtusindvis af læsere, han var en kendis både i den kulørte og i den mere seriøse presse, og forlaget Gyldendal tegnede en speciel kontrakt med ham, der både var særlig lukrativ og særligt bindende.

Men siden han døde, tidligt, i 1989 – og især siden udgivelsen af hans redigerede dagbøger fra studieårene i Paris, ’Et atelier i Paris’ (1990) – har hans stjerne været støt dalende. Appellen til yngre generationer af læsere er ikke stor.

Mærkeligt nok, kunne man sige, for så vidt som Hansens store litterære bestræbelse på at bevidstgøre om Danmarks koloniale synderegister foregriber de postkoloniale strømninger, der senere har vokset sig stærke.

Eller for så vidt som hans selvbiografiske poseren er blevet løftet til nye kunstneriske højder af de senere års autofiktion, ikke mindst Karl Ove Knausgårds.

LÆS OGSÅKnausgårds sidste bind sætter ny standard for, hvad litteratur kan

Aktualiserende greb burde man altså nok kunne finde, men det er ikke dem, Kurt L. Frederiksen benytter sig af i sin nye bog om Thorkild Hansen, ’Thorkild Hansen. Forfatteren og livet’.

Ikke overvældende udbytte
Det er en ganske traditionel portrætbog om Hansens liv og værk, der konsekvent læser bøgerne biografisk – altså som nøgler til begivenheder og psykologiske mønstre i forfatterens eget liv.

Thorkild Hansen skriver altid om sig selv, også når han skriver om andre. Det er Frederiksens metode, som er i fin overensstemmelse med, hvordan den usædvanligt selvoptagede Thorkild Hansen gerne selv ville læses. For så vidt er alt i den skønneste orden.

Et påtrængende problem ved metoden er dog blot, at den forudsætter, at læseren deler den store interesse i Hansens egen person – snarere end i de bøger, han skrev.

For sådan en som denne anmelder – der ser mennesket Thorkild Hansen som en intelligent, ærgerrig og egentlig ganske ordinær gut fra Virum, som med færre skrupler end de fleste forfulgte sine enorme litterære ambitioner, og som rodede lidt rundt i sit privatliv, men ikke mere end så mange andre – er udbyttet ikke overvældende.

Overset firkløver
Helt befriet blev jeg, da Kurt L. Frederiksen hen imod bogens slutning citerer kritikeren Jens Kistrup for, at »Thorkild Hansen vidste godt, at han som forfatter ikke var i besiddelse af det interessante ’jeg’, man kunne skrive ud fra«. Heri er jeg helt enig – mens Frederiksen erklærer sig helt uenig.

Jens Kistrup var endda en af dem, som kendte både Hansen og hans forfatterskab bedst. Han var nemlig gammel ven og studiekammerat med Thorkild Hansen samt med forfatteren Peter Seeberg og chefredaktøren Henning Fonsmark. Tilsammen udgør de fire et overset, men ret interessant netværk.

LÆS OGSÅCamus' og Hansens død

Om dette højtbegavede, velskrivende, individualistiske, velfærdsstatskritiske firkløver og rivaliserende fællesskab ville jeg gerne læse en afhandling, der ville kunne kaste nyt lys over både deres forfatterskaber og over dansk litteratur og politik i efterkrigstiden.

Det ville dog kræve andre metoder end dem, Kurt Frederiksen anvender i sin nye bog, der ikke lægger meget til det, som i forvejen er kendt om Thorkild Hansen og hans forfatterskab.

PolitikenPlus
  • Det Dyrebare Ny udstilling på Zoologisk Museum bliver den største i museets historie og viser nogle af dets mest dyrebare skatte.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Den sidste Mozart DR UnderholdningsOrkestret har igennem de sidste 15 år været kendt som Danmarks Mozartorkester. Kronen på værket var udgivelsen af de samlede symfonier i 2013.

    Pluspris fra 250 kr. Alm. pris fra 184 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det forbløffer mange at flere af Bachs mest elskede værker, blandt dem storværker som messen i h-mol og Juleoratoriet, næsten udelukkende er genbrug af tidligere værker.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Dvo?áks requiem Den tjekkiske komponist Antonin Dvo?ák er ikke en ukendt komponist, men desværre er hans Requiem ikke så kendt, som dets kvalitet og storhed egentlig berettiger til.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 170 kr. Køb
  • Rasmus Bjerg Solo Så er det her! Showet verden har ventet på. Nu får du endelig Rasmus Bjerg helt alene!

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 275 kr. Køb