Annonce
Annonce
Annonce
Faglitteratur

Monumental biografi afslører Springsteens dæmoner

Imponerende værk spejler New Jerseys sejeste cowboybukser i samtidens USA.

Gem til liste

Djævlen sidder i detaljen, siges det.

En hidsig og overset lille fyr, der råber op og altid er klar til at vælte hele læsset. Hvis der er et gran af sandhed i dét udsagn, er Peter Ames Carlins informationsmættede, velskrevne og overbevisende komponerede værk om Bruce Springsteen en djævleblændt god biografi.

LÆS OGSÅRygter: Springsteen kommer til Parken

Med et mesterligt overblik og en fornem dynamik mellem de store linjer i den amerikanske samtid og de indre knuder i en af de store amerikanske fortællere har Carlin skrevet en bog, der har indgået en pagt med fanden selv og fået sin tekst til helt nede i detaljen at svinge som ’The E Street Shuffle’.

Hvis man vil vide alt om, hvordan og ikke mindst hvorfor Bruce Springsteen blev til den, han er i dag, behøver man ikke lede videre.

The Boss
Har du læst en bog eller to om Springsten, kender du historierne. Carlin holder sig til kronologien og beretter om enspænderen i skolen, der blev en lokal rockstjerne i New Jersey, skubbede sit band i baggrunden for selv at stå forrest i spotlyset. Som The Boss.

Han var tidligt et ’romerlys’ på en scene, men først med 1975-albummet ’Born to Run’ blev Springsteen den afgørende musiker i USA og siden i hele verden, der tog et par dyk ind i både de personlige og amerikanske skygger med ’Darkness on The Edge of Town’ og ’Nebraska’, før myten, manden og musikeren smeltede sammen som megatjernen Bruce Springsteen med ’Born in the U.S.A.’ i 1984.

LÆS OGSÅBruce Springsteen skrev historie i Roskilde

Herefter følger bruddet med The E Street Band, den kreative stilstand, depression og antidepressiv medicin før genopstandelsen med det gamle band og efter 11. september 2001 med det brændende samfundsengagement, der altid har løbet gennem Springsteens sange.

Udfordrer myterne
Heller ikke de private sider af sagen er ukendt land. Konflikten med faderen, den juridiske kamp med Mike Appel, de skiftende koner og den nagende tvivl om prisen for succes.

Ligesom det ikke er en hemmelighed, at Bruce Springsteen har hakket i sin kreativitet, fordi hans musik skulle gøre en forskel og være drevet af nødvendighed.

Carlin giver de tørre tal, mål og datoer liv og perspektiv med signalementer af den tid, Springsteen blev rundet af

Simon Lund

Men med blik for virkningen af et præcist ordvalg, forførende sanganalyser og evnen til at arrangere en spændingskurve mellem anekdoten og den større fortælling dykker Carlin alligevel et lag længere ned og finder motiverne til denne nødvendighed i mørket bag Springsteen.

Når Carlin eksempelvis i kortlægningen af Springsteens musikalske inspirationskilder beskriver the british invasion i 1960’erne som en indmarch på »officershæle«, får han elegant samlet hele det svingende London i ét lynglimt af energi, mode og musik.

Samme sanselighed vejer Carlin Springsteens tekster med, men han lader sig ikke forblænde af det mytologiske lys, de bader sangeren i.

Carlin udfordrer myterne om den mest berømte antiberømthed, der nok ville det godt, men har trådt på folk (ikke mindst sit band og sin kæreste) undervejs og kæmpet med de indre dæmoner. Sådan er det også at være boss.

Ikke superstjernen, men mennesket
En biografi er oftest en vakuumpakket ophobning af informationer, men Carlin giver de tørre tal, mål og datoer liv og perspektiv med signalementer af den tid, Springsteen blev rundet af.

Som ung var Springsteen en langhåret hippie i tiden, ligesom han 30 år senere ikke var den eneste amerikaner, der blev oprørt over den amerikanske invasion af Irak.

Det er ikke superstjernen hævet over samtiden, men mennesket Bruce Springsteen, i hele sit ujævne væsen og med et nedarvet tungsind fra familiens traumer, der hæves op af fortidens fremkaldervæske.

LÆS OGSÅSpringsteen: »Kun 'The Boss' bestemmer, hvornår man må trække stikket«

Myten om den evigt gode Springsteen er ellers bygget op i et Bruce-bibliotek, der i antal bøger kunne fylde mere end en skibscontainer på kajen i New Jerseys Port Elizabeth. Og når nu Carlin som den første i flere årtier har skrevet en bog i samarbejde med Springsteen selv, kunne man ellers godt frygte endnu et heltekvad.

Men Carlin har taget fat i alle de folk, der har været tæt på Springsteens bandmedlemmer, ekskærester, gamle venner og fjender. Og ladet dem komme til orde.

De mange stemmer husker ikke nødvendigvis begivenhederne ens og er ikke enige om betydningen af den ene eller den anden bemærkning i fortiden.

Ville opnå hele verdens anerkendelse
De konflikter får lov at stå åbent frem, og dermed tegner Carlin et mere grumset portræt af den gådefulde mand, der er kendt for at være lige så jævn og nærværende som tillukket og undvigende.

Og som ikke kun søgte berømmelse for at gøre en forskel, men for at opnå hele verdens anerkendelse. Den, som hans far var nærig med.

LÆS OGSÅ 'Bossen' omvender seniordebutanten: »Vi ses, Roskilde!«

Med nuancer og grundighed har Carlin skrevet ’Bruce’ indefra og ikke på afstand. Men uden at miste sin kritiske sans. Det gør en afgørende forskel.

Sammen med det store i det små: i de fine overgange, det dobbelte blik og de sproglige detaljer, hvor djævlen sidder – og griner veltilfreds.

PolitikenPlus
  • Bora Bora Få rabat med Plus på Bora Bora i Aarhus.

    Pluspris 110 kr. Alm. pris 140 kr. Køb
  • Koncerten ?Koncerten? er en fysisk ekspressiv og grotesk historie om et orkester, der gør oprør mod hierarkiet.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 125 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Det er med stor glæde, at vi denne gang kan præsentere et komplet sæsonprogram for efterår 2013 og forår 2014.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Teatret Svalegangen Få rabat med dit Pluskort på Teatret Svalegangen i Aarhus.

    Pluspris 145 kr. Alm. pris 190 kr. Køb