Mette Nørgaard er selvstændig ledelseskonsulent. Hun har skrevet 'Touchpoints' sammen med den administrerende direktør for Campbell Soup.
Foto: FLARUP MORTEN (arkiv)

Mette Nørgaard er selvstændig ledelseskonsulent. Hun har skrevet 'Touchpoints' sammen med den administrerende direktør for Campbell Soup.

Faglitteratur

Afgørende ledelsesbog kan ændre hele arbejdspladser

'Touchpoints' ser på hverdagens mange ’irriterende’ afbrydelser som en gave - til chefen.

Faglitteratur
FOR ABONNENTER

Seks bankende hjerter til en bog, der forekommer mig at kunne ændre hele arbejdspladser.

Anmelderen er selv en ret gennemsnitlig ledertype, men bogen her har i nogen grad transmogryffet hans hjerne.

Øjeblikkets potentiale
Men allerførst lidt om forfatterne. Douglas Conant har været administrerende direktør for Campbell Soup Company siden 2001. Den 11. leder i rækken i denne ikoniske virksomheds 141 år lange historie. Tomatsuppe, tænker vi på dansk, helt ærligt. Det er nok derfor, vi aldrig rigtig forstår de store virksomheders logik.

Men Campbell har gennem de seneste seks år (anmelderen har selv tjekket det) leveret et samlet akkumuleret afkast til aktionærerne, der ligger helt i toppen af den globale fødevareindustri.

Douglas Conant har oven i hatten opnået et medarbejderengagement i verdensklasse, nemlig en såkaldt Gallup-ratio på 17:1, hvilket vil sige 17 begejstrede medarbejdere for hver utilfreds. Så holder man op med at fnise ad suppe.

Mette Nørgård er lige så spektakulær, men nærmest ukendt. Ph.d., MBA og gennem årtier bosat i New York. En dansk hemmelighed, tør man sige, der som selvstændig konsulent har rådgivet Microsoft, GE Capital, Harley-Davidson og Canadian Mounted Police. Altså en dansk ledelsesrådgiver med stjerner på skuldrene.

Dem har hun fortjent. Wow for en bog i strømmen af buzzwords og almindeligheder. En koncis og gennemhæderlig lille sag på 195 sider, det uden tvivl har taget år at skrive.

Bogens grundpointe er følgende iagttagelse: at hvert eneste øjeblik rummer potentialet til at blive et af dagens højdepunkter – eller lavpunkter – for en anden person. Hver eneste kontakt udgør en lejlighed til at opbygge tillid, tilføre energi og påvirke begivenhedernes forløb, hvis man altså vil.

Overfloden af afbrydelser
For at være konkret med et af de malende eksempler fra bogen: Klokken nærmer sig 15.30. Man er fanget på kontoret, hvor man forsøger at lægge sidste hånd på et forslag, der er af helt afgørende betydning for en selv, afdelingen og firmaet.

Så banker en medarbejder på døren for at spørge en til råds om et vanskeligt problem. Hvordan reagerer man? Giver man efter for den gnist af irritation, man føler over at blive afbrudt, og beder vedkommende komme igen senere? Eller lægger man det til side, man er i gang med, og hjælper medarbejderen med det samme?

Ej, man kender det jo godt. Som leder træffer man den slags valg hele tiden, hver evig eneste dag. Der bliver ’banket på’ igen og igen i form af telefonopkald, sms’er, e-mail. Spørgsmål, der skal besvares, betænkeligheder, der skal tages hånd om, problemer, der skal løses, og ildebrande, der skal slukkes.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce