Dramatik. Søren Kierkegaard havde sandt nok mere på sinde end teatret, selv om han elskede teatrets natur: at spille spillet.
Foto: BORBERG THOMAS

Dramatik. Søren Kierkegaard havde sandt nok mere på sinde end teatret, selv om han elskede teatrets natur: at spille spillet.

Faglitteratur

Kierkegaard skrev fantastiske essays og dårlig dramatik

Teaterfilosofiske essays er for første gang samlet i én bog.

Faglitteratur
FOR ABONNENTER

Det her er nok mest en bog for teaternørder, men lad den så være det.

Jeg har savnet den! For første gang samler en bog alle Søren Kierkegaards teater- og dramafilosofiske tekster.

Det er der måske ikke noget spændende i – teksterne er jo skrevet for længe siden og kan findes i Kierkegaards samlede værker – men alligevel: at have teatermennesket Kierkegaard lige ved hånden, koncentreret til ét værk, er praktisk.

Ud over hvad bogen direkte eller indirekte også er: en hyldest til den teaterkritiker, som Søren Kierkegaard både var og ikke var.

»Dens forfatter tilhører væsentlig ganske andre opgaver end teaterkritikken ...«, står der som et citat på forsiden af bogen, som Jens Staubrand (magister i filosofi) har redigeret og kommenteret – desværre ikke uden slåfejl.

En skriftens skuespiller
Søren Kierkegaard havde sandt nok mere på sinde end teatret, selv om han elskede teatrets natur: at spille spillet. Det var hans talent – et af dem – at kunne iscenesætte sig selv. Det vil sige, han gjorde det jo kun på papiret og under diverse pseudonymer: en skriftens skuespiller.

Ligesom han flittigt dyrkede forføreren. Hans essay om Mozarts ’Don Giovanni’ er stadig noget af det bedste, der er skrevet på dansk:

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce