Betagelse. Børge Kristiansen behandler i sin bog om Thomas Mann bl.a. slutscenen i 'Døden i Venedig'. I filmen fra 1971 betages Gustav von Aschenbach (Dirk Bogarde) af drengen Tadzio (Björn Andrésen) på Lidoen.
Foto: fra filmen

Betagelse. Børge Kristiansen behandler i sin bog om Thomas Mann bl.a. slutscenen i 'Døden i Venedig'. I filmen fra 1971 betages Gustav von Aschenbach (Dirk Bogarde) af drengen Tadzio (Björn Andrésen) på Lidoen.

Faglitteratur

Store tekstanalyser betragter Thomas Mann på en ny måde

Børge Kristiansen fokuserer på Manns ironi som en samklang af 'nej' og 'ja' til det vitale liv.

Faglitteratur
FOR ABONNENTER

Når Thomas Manns lille vanskabte, forelskede hr. Friedemann bliver skubbet fatalt ned fra den romantiske parkbænk af sin skønne tilbedte, er det så livets kræfter, der hensynsløst udsletter det sygelige, eller er det den svage, der ydmyger den endnu svagere?

Når wannabe-kunstneren Hr. Spinell i Manns ’Tristan’ får den lungesyge Gabriele til at spille Wagner, selv om det ophidser hende dødeligt, er han så den onde, forførende frister, eller er han forløseren, der viser hende vejen til hendes sande jeg?

Når Moses i ’Loven’ hygger sig med en dejlig »negerkvinde«, selv om hans store ambition er at rense folket for den utugt, han selv er født af, er det så et dæmonisk tilbagefald i driften eller et tegn på, at han på ganske sund vis har forsonet sig med sit driftsliv?

Når Aschenbach i slutningen af ’Døden i Venedig’ sidder på stranden og dør som en sminket gammel nar med udsigt til sin tilbedte Tadzio i vandkanten, er det så en dom over den livsuduelige, dekadente skønhedsdyrkelse, eller er det en forløsningsdød?

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce