Faglitteratur

Det naturlige menneskes fornemste forlystelse

Faglitteratur
FOR ABONNENTER

Fart for fartens egen skyld har altid været det naturlige menneskes fornemste forlystelse. Hvem skriver sådan? En borgerlig trafikpolitiker? Helge Adam Møller? Nej. Nobelpristageren Johannes V. Jensen.

Sætningen kan stå som ét ud af flere mottoer for 'Motorcyklister', en usædvanligt velkomponeret samling essays og interview, sammensat af John de Summer-Brason. Bogen henvender sig måske især til motorcyklister. Men der er så mange perspektiver i den og så megen regulær underholdningsværdi, at man trøstigt anbefaler den til en bredere læserkreds.

I elleve tekster kredser Summer-Brason om motorcyklens fascination og om variationen i motiver til at opleve verden med kun to hjul under sig. Bag variationen finder han dog også frem til noget af en fællesnævner. Menneskets »fornemste forlystelse« er ifølge denne bogs mænd (og en enkelt kvinde) grænsesøgende og grænseoverskridende.

Det læses allerede ud af det fine essay om Jensens motorcykelglæde. Her er nobelpristageren så tæt på den elskede maskine - med al dens potente kraft - som tænkes kan. Cylindrene hamrer mellems hans spændte lår, mens han oplever den danske natur og det danske landskab med sanser, som hestevognen eller automobilet ville have sløret.

Men Jensen er også fascineret af det rene faremotiv. Og da han selv af helbredsgrunde måtte stille motorcyklen fra sig, skrev han mestermyten 'Nåede de færgen', som både er en hyldest til fartens mystik og en advarsel til nye motorcyklister - blandt andet sikkert hans egne sønner og deres venner - 'Tisvildes topventiler' - om ikke at lade den dejlige fart styre mod styrt, fordærv og Karons dødsfærge.


I bogens andre portrætter spreder Summer-Brason en vifte ud, variationer over motivet. Han fortæller om Anders Fisker, Nimbuskonstruktøren, som stod i skyggen af sin far, men som her tildeles hovedæren for konstruktionen af den elskede 'Humlebi', Danmarks nationalmotorcykel fra tredivernes midte til halvtredsernes slutning. Den dag i dag et tohjulet kultobjekt - og en overraskende praktisk brugsgenstand.

Dette med den daglige brug er ellers ikke det mest gennemgående træk i bogen. Grænseafprøverne lægger gerne dagligdagen bag sig. Globetrottere på to hjul som Jørgen Bitsch og Karsten Bidstrup slipper hestekræfterne løs i ørkensandet.

Ægteparret Nina Rasmussen og Hjalte Tin kører blandt andet rundt i Sydamerika med børn på et og tre-fire år som medrejsende. Nina med den etårige i ble på en saddel på tanken. Op og ned ad Andesbjergenes grusveje!

Karsten Prang lever »på kanten af eksistens« for dansk roadracing. Han er styrtet et utal af gange og har efterhånden skelettet hægtet sammen af et utal af skruer. Men fartsuset og konkurrencen lokker stadig. Bare lige én sæson til.

Læge Finn Kronborg Mazanti kører også de rigtig hurtige motorcykler. Men som læge med barske oplevelser på landets skadestuer har han gjort sig til ekspert i, hvordan motorcyklisten skal overleve. Dels med en rent defensiv kørestil. Og dels med stramt lædertøj, forstærket på de udsatte steder. Vi er et pænt stykke fra Johannes V.s regnsæt og jægerkasket.


Mogens H. Damkjær - alle danske motorjournalisters nestor - er også en af dem, der fastholder klarhed og viden uden at sætte køreglæden over styr. For ham er vejen til større sikkerhed og køreglæde en forståelse af mekanikken og de naturlove, man underkaster sig, når man planter fødderne i et par fodhvilere. Han er ikke bare bogens mest vidende mekaniker, han er også dens mindst oppustede poet - men dog en poet - og dens fineste gentleman.

Som nogen udpræget gentleman fremtræder Biker-Jens (kendt som deltager i overlevelsesdysten 'Robinson') vel næppe. I hvert fald ikke sprogligt. Her er motorcyklen blevet til en »kværn« og en »motherfucker«. Summer-Brason insisterer på at trække en lige linje fra Jensen til Biker-Jens! Og fra Biker-Jens blomstrende sprog såmænd til Dan Turells.

Og lad for resten gå. For faktisk er denne mediemands svovlende og brovtende monolog i al dens selviscenesættelse ganske charmerende. Og så er den Summer-Brasons bedste alibi for IKKE at udstyre bogen med et portræt af en rigtig rocker. Som f.eks. en Jønke.

Motorcyklen fødtes som et legetøj for de modige. I et par tiår var den et fornuftigt og dejligt transportmiddel for de heldige, der ikke havde råd til en bil. Nu satser den på et ry som grænseoverskridernes ikon. Eftertrykket skifter markant fra liv til livsstil. Hvilket afspejles godt i denne bog, som er så velskrevet og veldisponeret, at den fortjener mange læsere. Også gerne nye oplag. Så bliver der måske endda råd til lidt ekstra korrekturlæsning?

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce