Nøgenstudie. Mange af Fynboerne fik timer hos Kristian Zahrtmann i København. Poul S. Christiansen, der malede 'Zahrtmanns malerskole' i 1899, var en af dem.
Foto: ARoS

Nøgenstudie. Mange af Fynboerne fik timer hos Kristian Zahrtmann i København. Poul S. Christiansen, der malede 'Zahrtmanns malerskole' i 1899, var en af dem.

'Fynboerne' om fynske malere er let og morsom læsning

Den tidligere leder af Faaborg Museum for Fynsk Malerkunst har skrevet god og overkommelig bog om de kunstnere, hun har været direktør for.

Faglitteratur
FOR ABONNENTER

Fynboerne er ikke bare fynboer i bestemt form. Mens de sidste hører til på Fyn, så gav de første også Fyn en fremtrædende plads i den danske malerkunst, især mellem 1880’erne og 1920. Det var en koloni af kunstnere, der kendte hinanden, nød hinandens venskab og korresponderede med hinanden. I enkelte tilfælde var de også gift med hinanden.

Som robuste natur- og figurskildrere arbejdede de i kølvandet på realismen, også kaldet virkelighedsskildringen, endda nogenlunde samtidig med, at en anden og om muligt endnu mere populær gruppering i Skagen gjorde det samme. I 1910 fik fynboerne deres eget museum, takket være konservesfabrikant Mads Rasmussen. Det var en lille snes år før, at de lidt ældre kolleger oppe i Skagen fik deres.

Den tidligere leder af denne institution – Faaborg Museum for Fynsk Malerkunst – Susanne Thestrup Truelsen, har nu udgivet en bog om elleve af koloniens kunstnere.

Når man har været leder af et museum i over tredive år, kender man dets samlinger bedre, end de fleste kender deres dybeste bukselommer. Så ’Fynboerne’ er en bog, der ved besked om sit emne, mindst lige så godt som Leo Swane, som udgav sin ’Fire fynske Malere’ i 1946, og bedre end Knud Voss, der kom med ’Fynboerne og deres billeder på Fåborg Museum’ i 1977 og ’Fynsk malerkunst’ i 1991.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce