Billedtekst: MESTERVÆRK. Karl Ove Knausgårds 'Min kamp'-bøger er også blevet populære i Danmark. Første bind er ude i 5. oplag, andet bind i 2. oplag. Til august kommer fjerde bind på dansk, og de efterfølges senere af bind 5 og 6.
Foto: ASTRID DALUM (arkivfoto)

Billedtekst: MESTERVÆRK. Karl Ove Knausgårds 'Min kamp'-bøger er også blevet populære i Danmark. Første bind er ude i 5. oplag, andet bind i 2. oplag. Til august kommer fjerde bind på dansk, og de efterfølges senere af bind 5 og 6.

Norsk anmelderdrøm begår endnu et mesterværk

Tredje bind af Karl Ove Knausgårds seksbindsværk har humor, der er helt på højde med selvhøjtideligheden.

Skønlitteratur

I tredje bind af ' Min kamp ', der er blevet kaldt alt muligt, men altså er en dannelsesroman med mange og stærke selvbiografiske træk, beskriver den norske forfatter Karl Ove Knausgård - der vel at mærke var anerkendt og prisbelønnet, før han blev skandaleberømt - en barndom nærmest lammet af angst for faderen.

At det foregår blandt »ridderne af den lavere middelklasse« i Norge i 1970' erne, gør måske faderterroren og moderpassiviteten lidt overraskende. Men Knausgård hævder ikke at være sandhedsvidne.

Det kan virkelighedens familiemedlemmer, der er chokerede over faderportrættet, måske ikke bruge til så meget.

Hvad jeg har sagt om de første, gælder også for dette tredje bind af 'Min kamp': Underholdnings-, refleksions-og litteraturværdien er tårnhøj.

Den navngivne Knausgård senior var næppe så slem som i ' Min kamp ', og forfatteren har da også smurt tykt på i skildringen af ' sig selv' ( bemærk anførselstegnene!) som dreng. Han skærer det ud i pap på dette binds første sider, hvor han causerer over hukommelse, sandhedskrav og egennytte.

Det er den sidste, der styrer: »Hukommelsen er pragmatisk, den er lumsk og snedig, men ikke på nogen fjendtlig eller ondskabsfuld måde; tværtimod gør den alt for at tilfredsstille sin vært«. Noget glemmer den, noget fordrejer den, noget »misforstås galant«, og noget, der måske er ingenting, husker den skarpt, klart og korrekt.

»Hvad det er, der huskes korrekt, se, det vil du aldrig kunne afgøre«. Således advaret - og næsten H. C. Andersensk pirret - kan vi kaste os over den indimellem dejligt sentimentale beretning om pivskiden Karl Ove, der er så bange for sin far, at han aldrig får forklaret sig. Det er måske derfor, han skriver ' Min kamp '.

Han tvinges til at kaste noget slik i skraldespanden, han var blevet betroet af andre, fordi faderen tror, det er stjålet; han udtænker et sindrigt system til at kravle ind og ud ad vinduet, fordi han ikke kan få sin egen nøgle til gadedøren til at virke.

Den generelt selvretfærdige og i andre MARIE TETZLAFF sammenhænge næsten for sandhedskærlige knægt har en periode, hvor han vil være »god«, og skovler derfor seriøst sne hos en gammel mand - hvorefter han bliver korporligt afstraffet af den rasende far for at have lånt hans skovl.

En gang har han mistet en sok i svømmehallen, får øret revet rundt af den atter rasende far og forbud mod at gå til svømning.

Katastrofen varer kun til to uger efter, hvor han sniger sig af sted i håb om, at faderen har glemt forbuddet. Det har han. Men man kan aldrig vide, og alt foregår på tynd is.

Al glæde og hygge - også den, faderen selv forsøger at skabe med sønnen - ødelægges af lunefuldhed og fatal mangel på indsigt i sønnernes psyke, og »hadet til far formørkede alt«, skriver den yngste om sin fødselsdag.

Storebror Yngve, der fremtræder som en helt og en ø af rolig normalitet, er stærkere og gør oprør. Karl Ove græder ustandselig. Faderen synes, han er pjevset og pivet og er, fornemmer man, bange for, at han skal blive bøsse. Det kunne han have sparet sig; drengen går fra total uskyld til stor - og ofte gengældt - betagelse af piger.

Men pivet er han. Dog ikke uden selvfølelse; han praler i al uskyldighed med sine læsefærdigheder, får siden med en lærers hjælp narret sine klassekammerater til at afsløre deres fordomsfulde musiksmag, og læseren fornemmer, hvor irriterende han også har været.

Nogle har savnet humor i ' Min kamp ', men for den opmærksomme er humoren på højde med selvhøjtideligheden. Den og barndommens alvor er netop humorens klangbund. Der er såmænd også mange barokke situationer, for eksempel en kikset kysseseance i skovbunden, for ikke at tale om forberedelserne til den.

I begyndelsen og stedvis i dette bind fremstår fader Knausgård - en folkeskolelærer, der efteruddanner sig til gymnasielærer - såmænd meget fornuftig. Han støtter sin kone i hendes efteruddannelse og tager del i husarbejdet på lige fod, og han står på hendes side mod sin egen familie, da hun dropper ' Knausgård' og vil tage sit pigenavn tilbage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men han er så pernitten, umoden, streng og autoritær, at det er sygeligt. Der må kun gås på fliserne i haven, ikke på græsset; sønnerne må ikke have venner med hjem, for det roder. Og han straffer forskudt: virkelig sygt. Han kommer uden varsel ind på værelsetog kan altid se eller fremkalde dårlig samvittighed.

Drengen frygter ligefrem, at han har overnaturlige evner.

Og nu kommer det brændende spørgsmål: Hvor er moderen i alt dette? Hvor hun skulle være, åbenbart. Hvor far er vrede, er mor mildhed.

»Alt det som mødre gør for deres sønner, gjorde hun for os«. Og så bliver der remset gode modergerninger op. Det eneste, 'Min kamp's Karl Ove har villet lykkes med, er, at hans børn ikke skal være bange for deres far. »Det er de ikke. Det ved jeg«.

Men hvad vil de sige om deres mor? Det samme, som Karl Ove gør om sin? »Hun var der altid, det ved jeg, men jeg kan bare ikke huske det«. Og det er - skønt nedslående læsning for opofrende mødre - ifølge den voksne Karl Ove det bedste, man kan gøre for sine børn: »Er der nogen, jeg er glad for at blive overset af, er det af dem. Og skulle de helt have glemt, at jeg var der, når de selv bliver fyrre, vil jeg takke og bukke for bifaldet«.

Interessant pointe. Men ikke helt troværdig i forbindelse med moderen, som var den, der reddede ham - alene med faderen havde han tage livet af sig selv. »Men hun var der, fars mørke blev balanceret, jeg lever, og at jeg ikke gør det med glæde, har ikke noget med balancen i barndommen at gøre«.

Den biografiske ' sandhed' er irrelevant for os, der ikke er familie, og korrekt selvindsigt har aldrig været en forudsætning for at blive en litterær helt.

Under beskrivelsen af den glemte mor ( en slags omvendt Proustcitat: Lille Marcels mor var der aldrig, og han husker hende knivskarpt) ligger måske også en anklage, der er så alvorlig, at Knausgård selv viger tilbage fra den.

Den blide moder »blev ikke vred, hun havde altid tid til at hjælpe«, og hun var interesseret i, hvad sønnerne sagde. Hvorfor opdagede hun så ikke, hvad der foregik, eller gjorde noget ved det? Forventningen til en opklaring stiger. Måske - måske ikke - får vi den i de næste bind af ' Min kamp ', stadig et disciplineret mesterværk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Oversætter Sara Koch er på omgangshøjde med den store opgave. For nylig er anmelderstanden noget inkonsekvent blevet skoset både for sammenligningen med Proust og for historieløsheden i en påstand ( hvor?) om, at en bog som ' Min kamp ' aldrig er set før. Det tilsyneladende enkle i Knausgårds balancegang har gjort flere kolleger jaloux.

Hvad jeg har sagt om de første, gælder også for dette tredje bind af ' Min kamp ': Underholdnings-, refleksions-og litteraturværdien er tårnhøj. Knausgårds hukommelse tilfredsstiller sin vært. Den biografiske ' sandhed' er irrelevant for os, der ikke er familie, og korrekt selvindsigt har aldrig været en forudsætning for at blive en litterær helt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kampen for at overleve på Middelhavet

    Jacob Ehrbahn tog en beslutning, inden han gik om bord på redningsskibet 'Sea-Watch 2'. Hvis han skulle vælge mellem at fotografere eller redde liv, så ville han gøre det sidste.

    Se hans optagelser af minutterne, da en gummibåd med 120 mennesker punkterer, og Middelhavet fyldes med flygtninge, der slås for deres liv.

    Læs hele reportagen eller se hele videoen.

Annonce