Afskyelig. Charlotte Weitze lader den afskyelige snemand svede i sin klimaroman. Sådan som resten af kloden gør.
Foto: Miklos Szabo (pr-foto)

Afskyelig. Charlotte Weitze lader den afskyelige snemand svede i sin klimaroman. Sådan som resten af kloden gør.

Skønlitteratur

Dansk forfatter skriver klimaroman om afskyelig snemand

Charlotte Weitze deltager i et projekt, hvor forfattere behandler klimakrisen.

Skønlitteratur

Selv de mest forbenede klimaskeptikere er efterhånden ved at indse, at menneskeskabte påvirkninger er med til afgørende at skubbe klodens temperatur i den helt forkerte retning.

Men føler vi os ikke alle sammen en lille smule hjælpeløse i forhold til det store livsafgørende, men også mærkeligt diffuse og komplicerede spørgsmål om klimaet? Hvad kan vi gøre, der for alvor batter? Og kan vores forfattere på nogen måde være med til at forandre tingene? Uden at forfalde til klimamissionærer, der prædiker for de omvendte?

På buldrende Farringdon Road 60 i London ligger Free Word Centre, FWC. Centret er økonomisk uafhængigt af bestemte politiske eller ideologiske interesser, det er dedikeret til på enhver måde at styrke ordets og tankens frihed – og det er her, den danske forfatter Charlotte Weitze en stund opholder sig for at skrive sin kommende klimaroman færdig.

Weitze er gæst i forbindelse med et særligt program på FWC, der hedder ’How Might We Live Now’(Hvordan kan vi leve nu?), hvor præmissen er, at forfattere på afgørende vis kan bidrage til at styrke og berige al den kollektive fantasi, vi har brug for, hvis vi skal tackle klimakrisen. Videnskabsmænd gør deres, politikere gør deres (eller gør de nu det?), men hvad med forfatterne og kunstnerne? Vi mødte Charlotte Weitze på FWC’s dejlige café og spurgte til projektet:

LÆS OGSÅ

Hvad er dit romanprojekt?

»Ja, min roman, som jeg har skrevet på i to år, er blevet mere og mere politisk ... det gik i stadig større grad op for mig, at jeg har et ansvar, at vi forfattere har et ansvar. Men jeg var i tvivl om, hvordan jeg skulle håndtere det. På den ene side kan man skrive katastrofen frem, det kan ryste og mobilisere. På den anden side kan det også lamme læseren, paralysere hende. Jo mere man læser om klimakrisen, jo værre bliver det. Jeg fandt faktisk en selvhjælpsbog herovre (’Active Hope’ af Joanna Macy og Chris Johnstone, red.), der skal hjælpe klimadeprimerede ud af kriser. Men som også skal hjælpe os med stadig at nyde naturen; jeg havde det efterhånden også selv sådan, at jeg knap kunne se på naturen, eller være i den, uden at få dårlig samvittighed. Så min roman skal også – helst – vække glæde, bruge humor og være tankevækkende. Ikke bare lamme med frygt«.

Den afskyelige snemand sveder
Hvad handler den om?

»Den handler om en afskyelig snemand. Han er frugten af en affære mellem en kvinde, der med sin mand arbejdede på et skisportssted, og så Den Afskyelige Snemand – og her har jeg endelig lige lært at sige ’the abonimable snow man’, uden at tungen slår krøller! Han har en plagsom hudsygdom, der gør, at han sveder og sveder, og er faktisk indlagt på hospitalet for sin lidelse. Her møder han hovedpersonen, en kvindelig rengøringsdame, og en kærlighedshistorie opstår. Men samtidig udvikler han sig til at blive en slags ’klimakommissær’, han missionerer og agiterer og ender med at blive en hel diktator ...«.



Og så er vi helt ovre i paradokset, hvor den, der handler i det godes tjeneste, bliver fanatisk og nådesløs?

»Ja. Og så tror jeg næsten, at jeg selv vælger den vej, hvor jeg bliver bange. Men romanen kan ikke det hele; den kan ikke både være humoristisk og katastrofal, ikke både være en utopi og en dystopi (fantasi om undergangen, red.). Og det var egentlig også mit udgangspunkt at skrive noget, der endte med en katastrofe. Men så mødte jeg via en veninde nogle folk fra et sted, der hedder Touchstone Collaborations, der bl.a. arbejder med, hvordan vi kan lave hospitaler osv. midt i de her radikalt forandrede klimaforhold; og der indså jeg, at det måske ikke behøver være så sort-hvidt, at vi skal vælge mellem håb og katastrofe – men at der er et helt felt midt imellem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Så vi behøver hverken blive euforiske over håbet eller paralyseret ved udsigten til katastrofen?



»Nej, netop. Og vi skal heller ikke nødvendigvis vælge mellem at leve som Andrea Hejlskov i de svenske skove og i en mondæn penthouselejlighed i New York«, ler hun. Nogen må jo gøre noget


Og der er det, forfatteren kan træde ind med gangbare alternativer og måske endda har et særligt ansvar?

»Ja, nogen må jo gøre noget. Nogen er nødt til at beskæftige sig med det og tage det på sig. Men så slipper jeg det måske igen, når jeg er færdig med den her roman«.

Hvad er det med en afskyelig snemand?

»Romanen foregår lidt ude i fremtiden, hvor temperaturen er steget. Min kvindelige hovedperson er hidtil kun faldet for ret specielle mænd; det er vinter, hun står uden for hospitalet og ryger, og forbi kommer så denne mand, kun iført T-shirt, og han viser sig at være patient på sved-afdelingen. Hans lidelse er kronisk, uhelbredelig, og det går op for ham, at hvis han ikke kan skrue ned for sin krops temperatur, må han i stedet skrue ned for klodens temperatur. Så sådan begynder det. Og han går helt ud i ekstremerne for at ændre det, som vi alle egentlig bør gøre.



De bliver elskende, og hun vil gerne have et barn, men han mener, at de skal vente, til klimaet er blevet CO2-neutralt, så det trækker lidt ud. Og nu udvikler det sig sådan, at han på et tidspunkt tager tilbage til sin fødeegn og betaler for, at de resterende afskyelige snemænd kunstigt får et koldt klima lokalt – hvilket, udover at belaste parrets privatøkonomi, medfører en voldsom CO2-udledning. Og det er et af romanens store dilemmaer!«.

Hvad er effekten af også at gøre dette til en kærlighedshistorie?

»Jamen det er jo nok, at den her klimakrise, der kan virke så abstrakt og fjern, bliver gjort mere konkret og nærværende; og det er her, forfatteren og historiefortællingen måske også har noget af sin kraft. Udgangspunktet var egentlig bare: Hvad skal jeg nu skrive, hvad kan jeg gøre anderledes denne gang? Nu har jeg også skrevet bøger i så mange år, og så tænkte jeg: Hvad med at lave noget, der virkelig kan gøre en forskel, selvom det også er meget ambitiøst ... så det gav mig ekstra mening at skrive i det spor«. Frygt nytter ikke noget

Men hvorfor ikke bare skrive hjemme i København? Hvad giver det, at du sidder herovre og bor her på FWC?»Hm. Dels bliver man nok nødt til at lave de her setup for at snakke om det, f.eks. er der David Buckland, som arrangerede en ekspedition til Antarktis med kunstnere og videnskabsmænd; og dels har dagene her på FWC været ret fantastiske. Jeg havde egentlig planlagt at skrive tre timer om dagen, men i stedet har jeg mødt f.eks. Neil Adger fra FN’s Klimapanel og forkvinden for Royal Geographical Society samt en hel flok højtstående videnskabsfolk og engagerede aktivister. Det har været meget intenst og meget givende. Og alt det her kunne ikke på samme måde være blevet virkelighed hjemme i København. FWC kan, som det enestående sted, det er, bringe en masse mennesker sammen, som ellers ville arbejde specialiseret og adskilt fra hinanden. FWC har også oprettet såkaldte weather stations, hvor folk fra hele verden kan mødes, udvikle viden og diskutere på nettet. Min klimaroman kræver en hel del research, så også på den måde har det været meget frugtbart at være her. Og man kan ikke få folk til at hoppe på en hel masse eventyrlige ting, hvis ikke man har styr på sine facts!«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ Nu er vores kaffe ved at blive kold. Charlotte Weitze er en meget lattermild person, så vi slutter af med at tale om de lokale Odsherred-politikeres lamslåede reaktion på et forslag om økologiske madpakker i børnehaven og om vigtigheden af, at klimaromaner ikke som Hollywood-film bliver skåret over en velkendt læst, men at der også skal være både humor og store etiske dilemmaer indlagt. Klimakrisen er nok en realitet, men det nytter ikke meget at lammes af frygt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce