Poesi. Forfatter Thomas Rydahl er ude med ny poetisk realistisk roman.
Foto: Maud Lervik

Poesi. Forfatter Thomas Rydahl er ude med ny poetisk realistisk roman.

Skønlitteratur

Roman er enigmatisk cocktail af kaos og krimi

Thomas Rydahls anden roman om sin antihelt Erhard Jørgensen lever herligt op til etteren.

Skønlitteratur

Manden med de ni fingre, engang taxamand, nu hundefanger og snushane for mindre sager, den forhutlede Erhard Jørgensen med egen ældrebyrde har mod slutningen i ’De savnede’ sendt en drink med sovemiddel ind til en pianist på et hotelværelse.

Det er meget vigtigt, at denne drikker drinken, så Jørgensen kan komme af sted i hans sted til et bryllup.

Jørgensen leder nemlig efter både sin datter med de falske bryster og læber samt en sort mand fra Mali, som muligvis har to koner og kendskab til organiseret kriminalitet.

Men da Erhard træder ind ad døren, er pianisten lysvågen og uhyre vagtsom.

Hvad nu, lille du? Har han drukket giften?

Det må læseren selv læse om og dermed begive sig ind i en meget flerstrenget og kompliceret intrige om kasinoer og korruption i et lille øsamfund.

Og om en velhavende, nærmest verdensberømt, datter, som leder efter sin fader, som forlod hende engang for længe siden. Med en fælles hemmelighed, et gedulgt bindeled, der først røbes på sidste side.

Men som antydet undervejs er der rigtig meget, som går i kludder og ikke fungerer.

Læseren kommer i 'De savnede' på arbejde. Fatter vedkommende ikke pointer og plot i første omgang, skal man gå i bakgear, bladre tilbage

Sådan er det typisk for Thomas Rydahls anden fremragende thriller om den gamle mand og øen Fuerteventura: At rigtig mange gange virker tingene bare ikke. Det fortløbende forudsigelige bliver med et det uforudsete, farlige og fatale.

Det er just thrillerens genrebevidste spontane virkemiddel og retarderende forhaling. At amatøren altid klodser i det og dermed skaber den nødvendige spænding, som mesteren Dashiell Hammett kaldte den handlingsløse spændstighed, hvor åndedrættet holdes, og øjet fokuserer på et forsinket hvornår.

Det er præcis det, som gør Thomas Ryhdahl så aldeles anderledes på den nordiske bane. Det, at han lader sine personer kikse med perspektiv, jamen, det drejer sig også om stakkels forarmede indvandrere i et helt andet samfund end den skandinaviske med velfærd, lov og orden med sygesikring. Jørgensen er helt alene i verden på den næststørste ø blandt de kanariske ud for Afrikas kyst.

’Eremitten’ hed den første roman om Jørgensen, som skaffede Rydahl et godt solidt gennembrud som en ny dansk (krimi)forfatter.

Han fik Nordens fornemmeste krimipris, Glasnøglen, og det var helt fortjent. Thi her fik vi en litterært ambitiøs og stilistisk skarpsleben plotmager, som lod sagerne tage deres tid. Det gør de så sandelig.

Min eneste anke er, at handlingen på over 500 sider er for lang. Heldigvis er længden strakt ud med minimalistisk strikt sprog, en hårdkogt og impressionistisk tone mere stramt amerikansk end omstændeligt dansk.

Just med en mere underforstået, underfundig og underdrejet åben og poetisk realisme end den gængse i genren her til lands med regelret journalistisk registrerende no-nonsense virkelighedsgengivelse lige ud ad landevejen.

Læseren kommer i ’De savnede ’ på arbejde. Fatter vedkommende ikke pointer og plot i første omgang, skal man gå i bakgear, bladre tilbage.

Spanien gør noget litterært kriminelt med danske forfattere. I sin enigmatiske og nu og da stærkt erotiske form minder Rydahls roman om digteren Ole Sarvigs alt for oversete thriller fra den iberiske verden, ’De sovende’ fra 1956. Samme cocktail af kaos og krimi, krydret med forspildt kærlighed uden chance for revanche.

PS. I min egen hjemmebio ser jeg en skelsættende rolle til vor store skuespiller Jesper Christensen. Oplagt i rollen som den synkefri Erhard Jørgensen, såfremt hans meritter skal oversættes til film/fjernsynsserie. Det ske!

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

    Thailands trafikkaos koster liv

    Claus Blok Thomsen

    Journalist

    Hver femte traumepatient i Thailand dør på vej til hospitalet, fordi ambulancen sidder fast i landets kaotiske trafik. Det skriver Bangkok Post efter at en video på de sociale medier har skabt fornyet debat om problemet. På videoen kan man se en bilist, der ikke vil give plads for en ambulance under udrykning.

Annonce