Allemandskunst. Illustration og grafiske print har vundet vægpladsen i danskernes hjem. Originalfotos: I Love My Type / Klam / Vissevasse / Michelle Carlslund / Anne Phillipp
Foto: Christine Vierø Larsen

Allemandskunst. Illustration og grafiske print har vundet vægpladsen i danskernes hjem. Originalfotos: I Love My Type / Klam / Vissevasse / Michelle Carlslund / Anne Phillipp

Design

Allemandskunst: De lige linjer har fundet vej til væggen

Grafiske plakater og illustrationer er lette at investere i, hurtige at udskifte og perfekte til at vise personlighed.

Design

Neonfarvede plakater med kort over Aarhus, Aalborg og Bornholm. Ikoniske broer i København og de berømte badehuse i Løkken i støvede farver og lige linjer. Dekorerede dyr, forvoksede lakridspiber og positive slogans, der skal få dig gennem dagen.

Art prints – eller grafisk plakatkunst på mere mundret dansk – er populært som aldrig før. På sociale netværk og blogs bugner det med billeder af de sidste nye tilføjelser til samlingen. Plakaterne er lettilgængelige og lette at udtrykke sig med. Det er kunst for alle.

LÆS ARTIKEL

På design- og håndværksmarkedet Finderskeepers, der har eksisteret siden 2011 og afholdes i landets tre største byer, har man oplevet efterspørgslen på prisvenlig plakatkunst stige.

»Salget og udbuddet af grafisk kunst er i den grad steget, siden vi startede, og det var helt i top på vores forårsmarked i 2014. Nu har forbrugerne endda vænnet sig så meget til det, at de er blevet mere kritiske og stiller større krav om unikaprint og limited editions«, fortæller Herle Jarlgaard Hansen, grundlæggeren af Finderskeepers.

Finderskeepers havde på sidste års forårsmarked 200 stande i Carlsbergs Tap1 i København, og op mod omkring 45 procent af dem bevægede sig inden for print- og plakatgenren, vurderer Herle Jarlsgaard, der dog siden hen har reduceret antallet af art prints-sælgere – netop for at imødekomme ønsket om mere unikakunst.

Hun mener, at populariteten stammer fra et todelt behov hos forbrugeren.

»Man vil gerne udtrykke sin egen unikke personlige smag, men man vil samtidig gerne have råd til at skifte kunsten ud alt efter humør, sæson og stil. Og det kan du med grafisk kunst«.

Ideen om at gøre kunsten personlig tilslutter trendforsker Anja Bisgaard Gaede fra trendbureauet Spott sig. Hun mener, at folk bruger illustrationerne til at blive mindet om en rejse, vise det område, man stammer fra, markere forholdet til manden eller katten ved at hænge deres forbogstav op eller bruge livsstilsstatements som en påmindelse i hverdagen.

»Det er produkter, der i høj grad skaber en emotionel forbindelse. Det gør dem særlig relevante for kvinder, som også står for en stor del af købet af den slags kunst. Og så matcher det oven i hatten den nordiske stil, der er blevet mainstream nu, hvilket også er afgørende for udbredelsen«, forklarer Anja Bisgaard Gaede.

Kunst til folket

Siden 1800-tallet har man brugt plakater som reklame, fortæller kunsthistoriker og rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler Sanne Kofod Olsen. Dengang var det ikke tænkt som kunst, men som reklamesøjler for virksomheder eller meddelelser til offentligheden.

»Men i løbet af det 20. århundrede genopdagede man plakatkunsten som en måde at få kunsten ud til folket på. Det er et særdeles demokratisk og inddragende medie«, forklarer hun.

I 1920’erne var det franske Toulouse-Lautrec-plakater og i 1960’erne Andy Warhol-popkunst, mens venteværelser og institutioner i 1980’er og 1990’erne bugnede med reproduktioner af værker af de store malere som Monet og Kandinsky. Men i dag er det altså de såkaldte art prints, der topper hitlisterne, og her er folkene bag ganske ofte helt almindelige mennesker – gerne med et andet arbejde ved siden af – der ikke nødvendigvis betragter sig selv som deciderede kunstnere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi møder mange sælgere af grafisk kunst, som i forvejen bevæger sig inden for et andet kreativt fag, for eksempel arkitekter og designere, der laver det som en biting. Jeg tror også, at det handler om, at designprocessen og produktionen ikke er lige så krævende som med for eksempel møbler og keramik. Dermed ikke sagt, at det er nemmere, men design i 2d kan udvikles og testes uden de store omkostninger, så det er et godt sted at afprøve ideer og skabe visuelle universer«, konstaterer Herle Jarlgaard Hansen om sin erfaring fra Finderskeepers-markederne.

Fremtiden er malerisk

Den grafiske plakatkunst er godt cementeret i nutiden som en let, prisvenlig og personlig måde at udtrykke sig på i indretningen. Anja Bisgaard Gaede fra Spott mener, at trenden er på sit maksimale lige nu med art prints, grafiske tapeter og enkle wallstickers, og at den vil fortsætte et par år endnu. Men så kommer modreaktionen også.

»Jeg tror, vi om nogle år vil se, at vi begynder at kaste os over de mere maleriske udtryk, som repræsenterer noget håndgjort, i kontrast til de enormt rene og lineære udtryk, vi ser nu«, fortæller hun.

Det hænger sammen med en allerede spirende tendens til at føje flere farver til boligen, bl.a. ved en grøn, grå eller blå væg til at bryde det hvide. I den sammenhæng fungerer maleriet bedre end det grafiske. Salget af unikamalerier fra onlinegallerier og gennem sociale medier vokser. På nøjagtig samme måde som den grafiske plakatkunst har banet sig vej frem til hjem landet over.

»Jeg har spottet nye tapeter, der fungerer som malerier, og jeg tror, det er den vej, det går. Men det er en lang proces, inden det er lige så mainstream, som vi oplever det med det grafiske i dag«, siger Anja Bisgaard Gaede.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kampen for at overleve på Middelhavet

    Jacob Ehrbahn tog en beslutning, inden han gik om bord på redningsskibet 'Sea-Watch 2'. Hvis han skulle vælge mellem at fotografere eller redde liv, så ville han gøre det sidste.

    Se hans optagelser af minutterne, da en gummibåd med 120 mennesker punkterer, og Middelhavet fyldes med flygtninge, der slås for deres liv.

    Læs hele reportagen eller se hele videoen.

Annonce