Wegners Y-stole bliver brugt året rundt i Ellen Hillingsøs hjem, så de er fulde af rynker og minder om gæster, der har siddet i dem.
Foto: Andreas Haubjerg

Wegners Y-stole bliver brugt året rundt i Ellen Hillingsøs hjem, så de er fulde af rynker og minder om gæster, der har siddet i dem.

Design

Skuespilleren Ellen Hillingsø: »Y-stolen er dansk design, når det er allerbedst«

Wegners klassiske Y-stol bliver kun smukkere med tiden, fortæller skuespiller Ellen Hillingsø om sine spisebordsstole, som hun kalder »funktionel poesi«. Her fortæller hun om sin klassiker.

Design

Jeg mødte engang en mand, der solgte diamanter. Nede i Syden var de farvede diamanter populære; i Skandinavien kunne han ikke komme af med dem. Jeg tror, klimaet og lyset i Norden påvirker vores smag. Farverne er blegere heroppe og afspejler en enkelhed, vi har taget med ind i den danske designverden.

Det er Wegners Y-stol et genialt eksempel på. Den er anonym uden at være det. Den går i ét med tapetet uden at være kedelig. Man lægger mærke til den, uden at den skriger i øjnene. Som en slags funktionel poesi, man har lyst til at blive siddende i. Det er dansk design, når det er allerbedst. Design, der er udtryk for den evige perfektion. Eller drømmen om perfektion.

Vi bor i et firkantet funkishus designet i 1930’erne. For mig er det vigtigt at følge husets ånd, vibration og funktionalisme. Man er nødt til at mærke, hvor det er, man lever, og kan ikke fylde det med hvad som helst. Det har jeg i hvert fald erfaret. Og Wegners stole klæder bare huset enormt godt. De har en lethed og elegance, som jeg tænker er meget typisk for dansk design. Og så passer funktionalismen godt til stilen, for man skal absolut ikke glemme, at Y-stolen er et praktisk møbel, hvis armlæn kan få middagsgæster til at blive siddende i timevis.

Min mand og jeg købte stolene for 10 år siden, og jeg regner med at have dem de næste mange, mange år. Det er jo ikke et køb-og-smid-væk-møbel. De er dyre og en slags investering, der kan holde resten af livet.

Sådan er det jo med klassikere; de transcenderer tid. De bliver tidløse, fordi de repræsenterer den tid, de er lavet i, samtidig med at man kan læse nutiden ind i dem.

Hver evig eneste dag 365 dage om året er stolene blevet brugt. Siddet på. Leget i. Bygget huler rundt om. Været brugt til 'jorden er giftig'. Og de står der stadigvæk, fordi de har den kvalitet, de har

Hver evig eneste dag 365 dage om året er stolene blevet brugt. Siddet på. Leget i. Bygget huler rundt om. Været brugt til ’jorden er giftig’. Og de står der stadigvæk – fordi de har den kvalitet, de har. Selvfølgelig kan man se på dem, at de er blevet brugt. De har fået deres rynker og er fyldt med minder om gæster, der har siddet i dem gennem tiden. Det er en del af vores historie, og det synes jeg kun er skønt. At liv sætter sit præg.

Faktisk synes jeg kun, stolene bliver smukkere og smukkere, jo mere patinerede de bliver.

Netop det er vigtigt for mig, når jeg investerer i møbler. Jeg er ikke særlig vild med at købe og smide ud og vil meget hellere spare sammen og købe noget, jeg er virkelig elsker. Det vil jeg også gerne lære min børn. At køb-og-smid-væk-kulturen er fuldstændig sindssyg og ødelægger vores planet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce