Annonce
Annonce
Film & tv

Egyptisk tv-serie vækker debat ved at fremstille jøder som... mennesker

I den historiske tv-serie er Det Muslimske Broderskab til gengæld skurkene.

En jødisk pige, der bliver gift med en egyptisk officer. Jøder, der sidder sammen til sabbatsmiddagen om fredagen. Jøder, kristne og muslimer, der lever sammen side om side og sammen søger ly i synagogen i Kairo under israelske luftangreb.

Det lyder som fiktion. Og det er det også. Men den nye egyptiske tv-serie ’Det jødiske kvarter’ har skabt sensation i den arabiske verden ganske enkelt ved at fremstille jøder i et menneskeligt lys.

LÆS OGSÅI skudlinjen: To film og en serie bliver kritiseret

I en region, hvor Israel er forhadt i en sådan grad, at Hitlers bog ’Mein Kampf’ rutinemæssigt ligger fremme hos boghandlere, og tv-serier og film generelt fremstiller alt jødisk i et stærkt karikeret og antisemitisk lys, er den nye tv-serie, der bliver vist flere gange om dagen her under ramadanen, blevet en sensation.

Det jødiske samfund i Kairo

Serien, der udspiller sig i årene fra oprettelsen af staten Israel over revolutionen i Egypten i 1952 og videre til Suez-krisen i 1956, hvor Israel invaderede Egypten, fokuserer på det jødiske samfund i Kairo og det vanskelige dilemma, den zionistiske stat satte dem i.

Serien er opkaldt efter et område i Kairo, hvor jøder, muslimer og kristne tidligere levede sammen, og forsøger – som en slags moderne ’Indenfor Murene’ – at skildre en jødisk families interne problemer på grund af de storpolitiske udviklinger, der fulgte i kølvandet på oprettelsen af den jødiske stat.

LÆS OGSÅFiktionsfilm bliver politisk kampzone

Familien bliver splittet, da en bror rejser til Israel for at bosætte sig og kæmpe for zionisterne, mens søsteren forelsker sig i en egyptisk soldat, der har vundet heltestatus ved at kæmpe mod Israel.

Historisk: Kun få jøder i Kairo

Jødiske mindretal uden for Israel er stort set forsvundet.

I den periode, hvor serien udspiller sig, var der et stort jødisk samfund i Egypten, med rødder tusinder af år tilbage.

Men efter oprettelsen af Israel og de konflikter og krigen, det førte med sig, blev de stort set alle sammen drevet eller presset ud af Egypten, og i dag er der kun et par håndfulde jøder tilbage i Kairo.

Tilsvarende er det gået i stort set alle andre arabiske lande, og i dag er det kun i Tunesien, Marokko og det persiske Iran, der stadig findes fungerende jødiske mindretal. Og selv i de tre lande er antallet af jøder hastigt dalende.

I Tunesien er der således blot et par tusinde jøder tilbage, og i Iran er antallet faldet fra omkring 100.000 da ayatollah Khomeini tog magten i 1979, til knap 9.000 ved det seneste folketælling i 2011.

Et sigende tegn på, hvor vanskeligt livet er for jøder i de arabiske lande nu, kan også ses i Beirut, hvor Libanons sidste synagoge netop er blevet istandsat. Synagogen er blevet reddet fra både borgerkrigens kaos og de enorme byggeprojekter, der præger byen, men det lille jødiske samfund tør alligevel ikke formelt genåbne synagogen.

»De er bange for reaktioner fra de mennesker, der ikke forstår, at jødedommen ikke er synonym med staten Israel«, sagde Bassen al-Hout, en muslimsk advokat, der repræsenterer jødernes interesserer i Libanon, sidste år til avisen al-Monitor.

Den mere menneskelige skildring af jøderne i nabolandet har skabt glæde i Israel. Den israelske ambassade i Kairo takkede og roste på Facebook således serien for at »vise jøder som rigtige mennesker«.

Egypten sluttede som det første arabiske land fred med Israel i 1979 i forbindelse med Camp David-aftalen. Forholdet mellem de to lande er dog forblevet køligt, og særligt i befolkningen er der generelt en stor modvilje mod Israel. Mange egyptere har siden seriens premiere klaget over den positive skildring af jøder.

LÆS OGSÅTv-serier ændrer seernes syn på virkelige forhold

En beskyldning, som folkene bag serien tager afstand fra.

»Serien støtter ikke israelerne – den er imod dem. Israel er Egyptens første fjende«, sagde instruktøren, Mohamed el-Adl, til New York Times.

Også den kvindelige hovedrolleindehaver, Menna Shalabi, har understreget, at serien ikke forsøger at vise Israel i et positivt lys.

»’Det jødiske kvarter’ er ikke en hyldest til Israel, men et kig tilbage til en periode i Egyptens historie«, sagde hun i en erklæring og understregede, at der er forskel på Israel og den jødiske religion.

Islamisterne har skurkerollen

Bliver jøderne set i et mere positivt lys end vanligt i den nye tv-serie, er skurkerollen klart flyttede over i retning af islamisterne og særligt Det Muslimske Broderskab.

I serien fremstilles gruppens stifter, Hassan al-Banna, som en stærkt usympatisk person, der opfordrer til jihad hjemme lige så meget som i kampen mod zionisterne og forbyder Coca-Cola.

LÆS OGSÅSpektakulær Moses-film bliver forbudt i flere lande

Efter nogles mening er tv-serien dermed et klart udtryk for Egyptens nye politiske retning under præsident Abdel Fattah el-Sisi. Siden militæret under hans ledelse tog magten fra Det Muslimske Broderskab for to år siden, har de indledt en storoffensiv mod gruppen. Mange tusinder er blevet fængslet, og både gruppens leder og den tidligere præsident Mohamed Morsi er blevet idømt dødsstraf.

Omvendt har Sisi forbedret forholdet til Israel. Egypten sendte tidligere på måneden ambassadøren tilbage til Tel Aviv efter en tre år lang pause og har hjulpet Israel med at isolere den palæstinensiske Hamas-gruppe – der udspringer af Det Muslimske Broderskab – i Gaza og isolere dem internationalt og økonomisk.

Tv-stationen al-Jazeera har ligefrem kaldt den nye tv-serie ’resultatet af en ny æra af egyptisk-israelske forhold efter kuppet«.

LÆS OGSÅRidley Scott's bibelfilm anklages for racisme

Qatar, der er hjemland for al-Jazeera, var en af de primære støtter af Det Muslimske Broderskab i det års tid, det var ved magten indtil militærkuppet for to år siden.

Selv insisterer skaberne af serien dog på, at det ikke er noget direkte politisk budskab, men en længsel efter en mere tolerant og kosmopolitisk tid.

»Vi lever i en tid, hvor det er sunni mod shia, muslimer mod kristne og så videre. Jeg har forsøgt at undersøge rødderne til denne strid, og det er derfor, jeg har opbygget historien omkring det«, sagde seriens manuskriptforfatter, Madhat al-Adl, i et interview med det egyptiske medie Mada Masr.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce