For lækker til loven?  I en af sidste års mest populære bollywoodfilm, 'Agneepath', vrider stjerneskuespilleren Katrina Kaif sin krop foran liderlige mandlige blikke. Er det kvindenedgørende eller et udtryk for frigørelse af kvindens seksualitet?
Foto: fra filmen

For lækker til loven? I en af sidste års mest populære bollywoodfilm, 'Agneepath', vrider stjerneskuespilleren Katrina Kaif sin krop foran liderlige mandlige blikke. Er det kvindenedgørende eller et udtryk for frigørelse af kvindens seksualitet?

Film og tv

Genopblusset debat i Indien efter voldtægt: Er Bollywood kvindehadsk?

Voldtægten af en ung kvinde i december har givet kritikere af Bollywood fornyet styrke.

Film og tv

Kameraet zoomer ind på en smuk gylden kvindekrop. Med armene over hovedet bevæger hun sig sensuelt fremad mod de mænd, hun danser for, en hofte ad gangen. Blikket er legende, forførende og frem for alt indbydende.

Kameraet skifter og filmer hende bagfra, hvor et par velformede balder bevæger sig op og ned i takt til musikken. Med brysterne tegner hun små cirkler i luften, mens hun synger en tekst med ord, der ikke efterlader tvivl om hendes frække intentioner.

Scenen er fra filmen ’Agneepath’, en af de mest populære bollywoodproduktioner fra 2012 med megastjernen Katrina Kaif i hovedrollen.

Salgsvare
Scenariet med en forførende kvinde er langtfra enestående og kan ses i både nye og gamle bollywoodfilm. Men hvor man for tyve år siden så den udfordrende kvinde som et vulgært sidestykke, der måtte dø for sin amoralske opførsel, bliver hun i dag ophøjet til filmens stjerne.

Samtidig er kvindekroppen blevet en genstand, der bruges til at sælge film på bekostning af kvindernes rettigheder, mener kritikere.

Kritikken er taget til i styrke, efter at en ung kvinde blev voldtaget og døde af sine kvæstelser i december. Den voldsomme hændelse har sat kønsroller og ligestilling på dagsordenen og pustet til debatten om undertrykkelse af kvinder i et meget patriarkalsk samfund.

LÆS MERE

En debat, der nu også har ramt bollywood, som er en industri, der traditionelt har været mandsdomineret både foran og bag ved kameraerne.

Mandens beskidte blik
I en særudgave af det populære talkshow ’We Are the People’, der for nylig rullede over skærmen på indisk tv, stillede redaktør og tv-vært Bardha Dutt spørgsmålet, om Bollywood har et reelt ansvar for virkelighedens opfattelse af kvinder.

Foran sig havde værten et panel med forskere, skuespillere og instruktører, der kastede et moraliserende lys på industrien.



En af de mest kritiske røster kom fra superstjernen Shabana Azmi, der siden sin debut i 1974 har høstet et utal af priser for sine film. Hun mente, at de kvindelige skuespillere bliver fremstillet som sexobjekter, uden at de nødvendigvis selv ønsker det:

»Filmverdenen er en forretning skabt af billeder. Når du har fragmenterede billeder af en kvindes krop, så berøver du hendes selvstændighed og gør hende til genstand for en mands blik«.
Hyldest til kvinder

Det er ikke en holdning, der deles af alle i industrien. Især ikke de unge kvinder selv. En af de kvinder, som ikke er bleg for at smide tøjet på skærmen, er gudesmukke Pryanka Chopra.

Hun er kåret som Asiens mest sexede kvinde og repræsenterer den yngre bollywoodgeneration, der ser feminisme som retten til at smide deres tøj og gøre, som det passer dem. Hun mener ikke, at det er forkert, at filmene er fyldt med nærbilleder af kvindekroppe. Tværtimod er det en hyldest til kvinderne:

Vi er nået til et sted, hvor kvinder har en stemme, og hvor film bliver skrevet om os



»Vi lever i et patriarkalsk samfund, sådan er den indiske virkelighed desværre. Men vi er nået til et sted, hvor kvinder har en stemme, og hvor film bliver skrevet om os. Og jeg mener ikke, at det er objektivisering.

Det er forskønnelse, og det er en kvindes eget valg. Hvis jeg går rundt uden tøj på, giver det ikke en mand ret til at voldtage mig. Han voldtager, fordi han er syg i hovedet«, sagde hun i talkshowet.

Bollywood lever af eskapisme
For størstedelen af de indere, der indløser billetter til bollywoodfilm, er livet meget langt fra de farverige glitterbilleder, som de ser på lærredet. Bollywood har altid været udtryk for eskapisme blandt den ekstremt fattige befolkning.

Derfor skal man heller ikke forvente at se realistiske portrætter af de problemer, som den almindelige mand eller kvinde døjer med. Og sådan skal det være, mener Rachel Dwyer, der er professor i indisk kultur ved University of London og en af de førende eksperter i den indiske filmindustri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Hun er lige nu på rundrejse i Indien, hvor hun kan se, at debatten berører hele befolkningen. Men hun mener, at kritikken er et desperat forsøg på at finde en syndebuk for virkelighedens tragiske forbrydelse – problemet ligger nemlig et helt andet sted:

»Film er ikke offentlige udsendelser, der går efter at uddanne folk. Selv om vi kan se filmroller, der forandrer maskulinitet og femininitet, så vil de aldrig lære familier at sætte deres pigebørn lige så højt som deres drengebørn. Eller lære mænd ikke at være vrede, fordi kvinder klarer sig bedre på universitetet og på arbejdspladsen og har ret til at gå på gaden og se ud, som de vil. Nogle film gør det, men det er ikke deres primære anliggende. Deres anliggende er at underholde publikum blandt andet med romantik og sex«.

Medier påvirker kønsroller
For 20 år siden vakte filmen ’Khalnayak’ voldsom furore, fordi skuespillerinden Madhuri Dixi vrikkede forførende med hofterne til en tekst med ordene choli ke peeche – hvad der er i min bluse.

Den slags er blevet så almindeligt i dag, at det ikke medfører nogen løftede øjenbryn, når stjerner som Priyanka Chopra smider tøjet og rører ved sig selv i badet.

Ligesom det for år tilbage var uhørt, at der blev kysset i filmene, ser man nu selv superstjerner som Shahrukh Khan i hede kyssescener, selv om han havde forsvoret, at han nogensinde ville kysse på film.



Den udvikling er langtfra unik i Indien, og eksperter peger også på, at bollywood er stærkt påvirket af Hollywood og vestlige værdier. Men hvor nogle mener, at det er positivt med et mere frigjort forhold til sex på skærmen, frygter andre, at det kan være med til at påvirke unge menneskers opfattelse af sex og kønsroller.

Og hvis man ser på, hvordan medier påvirker dannelsen af kønsroller, så har medierne uden tvivl en stor indflydelse, fortæller Anita Frank Goth, redaktør på Kvinfo og cand.mag. i dansk og medievidenskab:

»Ligesom filmens verden kan åbne øjnene for mænd og kvinders muligheder i den virkelige verden, kan det omvendte være tilfældet. Og når bollywood har så central en plads i den indiske populærkultur, hvor børn meget tidligt danser og synger filmenes sange, er det oplagt at se på, hvilke kønsmønstre børn og unge efterligner«.
Bollywood og sæbeoperaer i tv bør gå forrest

Den konstatering vækker genklang blandt indiske debattører. Den mandlige journalist Nihal Singh peger i et blogindlæg i avisen Deccan Chronicle på, at bollywood har muligheden for at skabe forandring i samfundet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bollywood og sæbeoperaer i tv bør gå forrest og portrættere kvinder på en anden måde end den underdanige, selvopofrende karakter, som er villig til at smadre sit eget liv for mændenes skyld. Samtidig skal den stærke og selvhævdende kvinde vises i et andet lys end i dag, hvor hun ofte fremstilles som en uattraktiv hundjævel.

LÆS OGSÅ Tilbage til debatten i tv-showet fortæller frustrerede mødre blandt publikum om deres bekymringer ved at lade døtrene danse til de erotiske sange. Den aldrende superstjerne Shabana Azmi mener ikke, at der hersker tvivl om, hvor ansvaret ligger, og sender en direkte anklage mod de mandsdominerede instruktørstole: »Voyeuristiske kameravinkler og vulgært sprog hylder ikke kvindekroppen, de gør den til vare. Jeg vil opfordre vores heltinder til at tage et bevidst valg. Bare fordi en mand smider trøjen for at vise sin sixpack, betyder det ikke, at filmens heltinde skal gøre det samme«.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Tysk valg: Målinger og sæder

Annonce