Ungt. I den animerede film 'Tjeeek post fra det offentlige' fortæller Viborg Kommune de unge om digital post. Robotten her er symbol på, at den overraskede ungersvend har fået besked om boligstøtte.
Foto: Daily Wrestler

Ungt. I den animerede film 'Tjeeek post fra det offentlige' fortæller Viborg Kommune de unge om digital post. Robotten her er symbol på, at den overraskede ungersvend har fået besked om boligstøtte.

Film og tv

Viborg styrker den kommunale forvaltning med tegnefilm

Viborg Kommune satser stort på animation - helt konkret godt 13 millioner kroner.

Film og tv

I det kreative rod på 1. sal hos animationsuddannelsen The Animation Workshop i Viborg minder helte som Ronal Barbaren om, hvad dansk animation kan. Og ikke langt derfra, i Kunsthallen nede ved Søndersø, viser en aktuel særudstilling film og story boards fra fem internationale animationssucceser som John Kenn Mortensens post it-monstre eller et af verdens mest downloadede spil, Subway Surfers, der begge udspringer af animationsmiljøet i Viborg.

»Vi er unikke, når det kommer til at udvikle og samle stærke kræfter inden for animation. Det er ikke bare i Danmark, vi står stærkt. Måske er vi de bedste i hele Europa«, siger kulturdirektør Lars Stentoft fra Viborg Kommune.

»Siger man Viborg ude i det internationale animationsmiljø, ved de, hvad man taler om«.

Når kulturchefen på den måde fremhæver byens animationsskole og animationsværksteder, er det for at forklare, hvorfor Viborg Kommune noget usædvanligt over de næste tre år har valgt at satse over 13 millioner kroner på én snæver kunstgenre. Og vel at mærke ikke alene via kulturforvaltningen. Genren med de små, sprællevende karakterer fra fantasiens overdrev er på vej ind i alle kommunens forvaltninger – fra ældreplejen til børne- og ungesektoren.

SE EKSEMPELAnimationsfilmen 'Digital Postkasse'

»Det offentlige har somme tider svært ved at kommunikere med borgerne. Mange unge forstår slet ikke, hvad vi skriver, og helt generelt oplever vi en stigende udfordring med at kommunikere kompleks lovgivning, så nutidens hr. og fru Danmark forstår og føler sig ordentligt informeret« siger Lars Stentoft.

»Men animation taler til alle sanser og kan røre både hjertet og hjernen. Hvis vi skal være lidt højstemte, er det en ægte, demokratisk kommunikationsform, fordi alle kan være med«.

I stedet for at læse ni kilometer tekst kan unge i Viborg nu se en glad animationsfilm om en nær fremtid med digital post. Hoftepatienten kan supplere overlægens langsnak med et klik og se den animerede version af, hvordan hofteled fungerer. Trætte lærere og forældre kan se animation om, hvad skolereformen skal gøre godt for – flere kommuner har vist interesse for at kigge med på den – og byudviklingsafdelingen kan vise borgerne, hvordan Viborg ville se ud med det ene eller det andet højhusbyggeri.

SE EKSEMPELAnimationsfilmen 'Den nye skolereform'

Om det så er en gymnasial hf-uddannelse for unge, der er mere visuelle end skriftlige, har den set dagens lys i Viborg med afsæt i animationer, og rektor på Animation Workshop taler om, at vi står »på tærsklen til en ny visuel æra«.

Oplevelsesøkonomi

Viborgs animationsstrategi udsprang af, som Lars Stentoft siger, at hver gang embedsmænd og politikere kom på besøg hos folkene på animationsuddannelsen, »havde de lige vundet en eller anden oscarlignende pris i Brasilien eller Japan«. Samtidig noterede rådhuset sig, hvordan det internationalt blomstrende miljø i Arsenalet på byens gamle kaserneområde efterhånden tegner sig for omkring 80 beskæftigede og en årlig omsætning på omkring 200 millioner kroner.

Succesen fik embedsmænd og politikere til at spørge sig selv, hvordan de dels kunne understøtte succesen, dels få noget ud af det selv, forklarer Lars Stentoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi stod med en viden og et verdensnetværk, man som embedsmand vil give højre arm for at få, og det gav mening at forsøge at skabe de rammer, der skal til, for at de kan blive ved med at være de bedste. Til gengæld får vi effektiviseret vores kommunikation og får profileret os«.

På The Animation Workshop var uddannelsens rektor, Morten Thorning, ved at få lysborde og tuschpenne på tværs, da det gik op for ham, at kommunen havde afsat 13,2 millioner kroner – til animation.

»Vi havde talt om planerne løbende, men det her havde jeg ikke lige forestillet mig«, siger rektoren.

Kreativiteten er afgørende

På skolen hedder det functional animation, når animerede hofteled eller højhuse træder ud af fiktionsuniverset og ind i faktionen, hvor de udgør en form for samfundstjeneste. Det er de fiktive film, som skolens studerende får priser for, og som har skabt den danske eksportsucces med animationsfilm på store festivaler. Men der er et kommercielt marked på vej frem, forklarer projektkoordinator Erik Barkmann og rektor Morten Thorning:

»Animation er gået fra at være en marginaliseret kunstart til nu at kunne levere nøglefærdigheder til oplevelsesøkonomien. Genren kan med sit enkle og direkte udtryk i sjælden grad vække empati og forklare det indviklede, så alle kan forstå det. Det satser Viborg Kommune nu på«, siger rektor.

Kulturkonsulent Christian Have har fulgt den viborgensiske strategi, som han finder spændende i kraft af, at kommunen ikke bare henter et kulturelt tema ned fra himlen, men bygger på en viden, der er udviklet gennem mange år.

»De står med et konkret miljø, der over år har taget et videns- og uddannelsesmæssigt hop og nu kan tiltrække folk fra hele verden«, siger Christian Have.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han kender godt bekymringen for, at kunsten kan blive så omklamret af markedsøkonomer, at kreativiteten kvæles.

»Det er udfordringen, når vi taler oplevelsesøkonomi eller markedsgørelse, og det er klart, at hvis fokus pludselig kun er på de markedsprægede film, så ryger den kunst og originalitet, som er forudsætningen for, at de kan laves«, siger Christian Have.

»Jeg ser Viborg som forsøget på, om den her markedsgørelse kan lade sig gøre«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce