Foto: ENGEL JANUS
Film og tv

Oscarvindere er en trumf i Københavns jagt på status som filmby

I dag indledes optagelser af stjernebestrøede ’The Danish Girl’ i København.

Film og tv

De kommende to uger vil Nyhavn blive spærret af og Kunsthal Charlottenborg blive invaderet af filmhold, når filmen ’The Danish Girl’ skal optages.

Og det er et vigtigt skridt på vejen imod en målsætning om at gøre København til en international filmby, siger Thomas Gammeltoft, direktør i Copenhagen Film Fund:

»'The Danish Girl’ har stor betydning. Det er første gang, vi er i forbindelse med et stort selskab i USA. Working Title (der står bag filmen, red.), har en distributionsaftale med Universal, så hvis vi har et godt samarbejde med dem nu, vil det jo brede sig som ringe i vandet«, siger han.

Når Universals repræsentant besøger optagelserne i den kommende uge, har han derfor sikret sig et møde med hende. Det er den slags internationale forbindelser, der er hele pointen med Copenhagen Film Fund, som blev stiftet i 2013 for at tiltrække produktioner, som kan både brande byen og regionen samt skabe vækst i form af arbejdspladser.

Ganske vist har det - med et budget på blot 35 millioner fordelt på tre år og hård konkurrence fra mere end 70 europæiske filmfonde og billige produktionsbyer som Prag og Budapest - hidtil været svært at få de helt store produktioner landet. Men det mål er nået med 'Danish Girl', der instrueres af den oscarvindende Tom Hooper og har den ligeledes oscarvindende skuespiller Eddie Redmayne i hovedrollen.

LÆS ARTIKEL

Seks millioner kroner har Copenhagen Film Fund skudt i filmen, som Thomas Gammeltoft kalder »en kæmpe profilering«. Til gengæld supplerer filmholdet sine egne 50 medarbejdere fra England og USA med hele 80 danske filmfolk, når de ankommer til København. Beløbet fra fonden er beregnet ud fra, at den maksimalt må bidrage med 40 procent af det beløb, produktionen bruger i København.

Fra tre til 14 dage

Optagelserne af ’The Danish Girl’ ville formentlig have fundet vej til København fond eller ej, da handlingen, der drejer sig om virkelighedens kunstnerpar Einar og Gerda Wegener, i vid udstrækning foregår her. Men med fondens indsats er produktionens planlagte tredages ophold blevet forlænget til 14 dage. Det betyder, at de københavnske scener, der indspilles onlocation, bliver suppleret med indendørs optagelser på Frederiksberg, der skal forestille et hospital i Dresden, mens Bredgade skal illudere Paris ved nattetide. Og flere optagedage er lig med større omsætning i hovedstaden.

»Holdet bag filmen er blevet inviteret og vist rundt i København mange gange af dygtige folk, og så bliver det til, at flere optagelser kan placeres her. Jo mere man kan gøre sig gældende praktisk og økonomisk, jo mere vil de gerne lægge her. Og for produktionsselskabet er det en rationel beslutning, for det er billigst at minimere antallet af optagelsessteder«, forklarer Thomas Gammeltoft.

Filmfonden læser manuskriptet, før man giver tilsagn om støtte, men blander sig ellers ikke i indhold. Selve filmens lokale forbrug, dens evne til at skabe omsætning og så brande København og hovedstadsregionen har betydning for investeringens størrelse. Ellers sker påvirkning højst indirekte ved for eksempel at udpege locations eller hjælpe med autenticitet i forhold til København og Danmark. Undervejs i selve optagelserne er fonden mest en servicerende partner, der kan åbne døre, sørge for sponsorgaver til filmholdet og de medvirkende, så der er lidt lækkert på hotelværelserne samt gratis biografbilletter til efter fyraften.

Vi kommer helt sikkert tilbage. Det bliver med en meget større film, der skal begynde optagelser senere på året

LÆS ARTIKEL

Thomas Gammeltoft oplever, at det på en række vigtige parametre er nemt at sælge København som filmby.

»Byen er bare cool. Hver gang man snakker med folk fra udlandet, så siger de, at de gerne vil til byen. Den har et unikt ry blandt kreative. Du skulle høre, hvor tit vi bliver spurgt, om vi kan skaffe bord på Noma. Det er lille overskuelig by, men samtidig en storby med mange forskellige slags arkitektur og bygninger, der er meget lidt bureaukrati og en infrastruktur, der gør, at man kan man flytte sin produktion to til tre gange på samme dag«, forklarer han.

Eric Fellner fra Working Title Productions, der står bag filmhit som ‘Fire bryllupper og en begravelse’, ‘Fargo’ og ‘Bridget Jones’ Dagbog’, er producer på ’The Danish Girl’. Han bekræfter oplevelsen af, at det er smidigt at producere i København – både på grund af byen selv og på grund af fonden.

»København er centralt beliggende, den er meget filmvenlig, smuk og lettilgængelig. Andre byer kan godt synes lidt medtagne og trætte, når det kommer til at få besøg af filmhold, men Københavns filmfond og dens ansatte har virkelig fået os til at føle os velkomne«.

Omsætning for en kvart milliard

Omvendt er filmproduktionerne en gevinst for hovedstaden. Filmfonden har selv beregnet, at København Kommune, Region Hovedstaden samt en række omegnskommuner, der sammen har bidraget til de 35 millioner, som fonden har haft til rådighed 2013-2016 har genereret en omsætning på omkring en kvart milliard.

Men glansbilledet brydes af udfordringer. For Filmfondens bevilling udløber i slutningen af året og på trods af et nik fra Københavns Kommune, er der stadig lang vej til at nå det ønskede beløb på 30 millioner årligt til fondens fremtidige arbejde.

»Lige nu er vi så højt ansete blandt kreative rundt om i verden, at du tror, det er løgn, så det er nu, vi skal skærpe os og fortælle, at det er fedt at komme og filme her, og at vi kan hjælpe substantielt med økonomien via Copenhagen Film Fund«, mener Thomas Gammeltoft.

Den opfattelse deles af lektor ved film- og medievidenskab Eva Novrup Redvall.

»Der er enorm interesse for Nordic Noir, Skandinavien og København. Det kan man se, når succeser som ’Barnaby’ og ’Wallander’ lægger vejen forbi. Så det handler om at smede, mens jernet er varmt. Det er jo ikke nødvendigvis en hype, der varer ved. Den er afhængig af, at der bliver produceret nye og spændende værker, så det er smart at satse så længe, der er så sådan en interesse«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men konkurrencen er hård for København. Stockholm lancerer snart en filmfond, England tilbyder skattefritagelse til produktioner mod en garanti for, at landet får hver investeret pund minimum ti gange igen i form af afkast (arbejdspladser og forbrug undervejs) - og så er der de danske arbejdstidsregler, som strider mod den intense arbejdsgang, som mange udenlandske producenter benytter sig af.

»De kan slet ikke forstå, at vi kun arbejder otte timer om dagen. Når en stjerne rejser til udlandet for at optage en film, hvorfor skal han eller hun så sidde på sit hotelværelse i fire-fem timer om aftenen uden noget at lave? Hvorfor ikke få filmen lavet og være i den oplevelse? Vi vil gerne være med til at gøre det muligt her, for det betyder noget i forhold til at tiltrække de store projekter«, mener Thomas Gammeltoft.

Eric Fellner fra Working Title Production er dog ikke så stejl som fondens direktør formoder.

[København] har et unikt ry blandt kreative. Du skulle høre, hvor tit vi bliver spurgt, om vi kan skaffe bord på Noma

»Vi har ikke altid behov for lange arbejdstider, så det er ikke nødvendigvis en negativ ting. Og med hensyn til skattefritagelsen, så er jeg sikker på, at hvis Københavns filmfond sikrer sig penge til en ny periode, så kan de strikke attraktive løsninger sammen, som vil give andre fordele for os«.

Trier skal blive hjemme

Ud over at få en ny og næsten tredobbelt så stor bevilling som i dag, har fonden ambitioner om at få de store danske filmproduktioner til at blive i Danmark i stedet for, at de for eksempel rejser til Tjekkiet (’En kongelig affære’) eller Trollhättan (Thomas Vinterbergs kommende ’Kollektivet’).

»Von Triers næste vil vi gerne beholde herhjemme, men hvis vi ikke kan få penge nok, kan vi ikke være med i det cirkus. Han tager et lille hold med til Tyskland og supplerer op. 100-200 arbejdspladser i månedsvis er åndssvagt at gå glip af«, mener Thomas Gammeltoft.

Hos Von Triers selskab Zentropa bliver der nikket til ræsonnementet.

»Men pengene er for små. Vi får væsentligt mere fra andre kilder, og det, de får til gengæld er, at vi placerer et forbrug i regioner, der har brug for en vitaminindsprøjtning og arbejdspladser«, siger direktør Peter Aalbæk Jensen.

Vil det være realistisk at få Trier til at optage sin næste film i København?

»Selvfølgelig. Det er ikke et must for os at skulle tilbringe tre-fire måneder 1.500 kilometer hjemmefra. Det er jo kompliceret og kostbart. Men vi er tvunget til at gøre det, fordi man ikke kan gennemføre en dansk film i københavnsområdet. Det er strabadserende at tage til Tyskland, men vi får ti timer om dagen med optagelser i stedet for otte timer herhjemme, og det tæller positivt. Og det er ikke mig som fæl købmand, der går efter det, men først og fremmest vores instruktører, som er glade for det, for ofte har man slet ikke noget ud af eftermiddagen i Danmark, fordi man allerede skal tænke i nedpakning. De kreative er voldsomt imod at filme i Danmark«.

LÆS REPORTAGE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Peter Aalbæk Jensen peger derfor på, at hvis Copenhagen Film Funds ambitioner for alvor skal lykkes, så skal fonden kunne tilbyde et substantielt tilskud i kombination med en ændring af arbejdstidsreglerne.

»Pengene skal være der, og så skal vi have en fornuftig samtale med fagforeningerne. Den cocktail skal der til, før det bliver attraktivt. Penge og overenskomster på filmenes præmisser«.

Eric Fellner fra Working Title Production venter ikke på, at præmisserne bliver ændret. Han er allerede i forhandlinger om finansiering af et nyt projekt med Copenhagen Film Fund.

»Vi kommer helt sikkert tilbage. Det bliver med en meget større film, der skal begynde optagelser senere på året. Og det gør vi jo, fordi erfaringerne indtil nu har været så positive«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce