Spydspids. 'The Danish Girl' er den første internationale spillefilm, som Copenhagen Film Fund har fået til byen. Her ses instruktør Tom Hooper (tv.) med hovedrolleindehaverne Eddie Redmayne og Alicia Vikander til et pressemøde på Charlottenborg søndag.
Foto: JANUS ENGEL

Spydspids. 'The Danish Girl' er den første internationale spillefilm, som Copenhagen Film Fund har fået til byen. Her ses instruktør Tom Hooper (tv.) med hovedrolleindehaverne Eddie Redmayne og Alicia Vikander til et pressemøde på Charlottenborg søndag.

Filmarbejdere afviser at bremse Københavns drøm om filmby-status

Ny analyse skal vise Københavns svagheder og styrker som filmby

Film og tv

Copenhagen Film Fund undersøger, hvad konkurrenterne har at byde på for at kunne optimere sin egen attraktionsværdi.

Fonden, som har til opgave at få produktion af tv-serier og film til hovedstaden, har kontaktet produktionsledere i lande som Irland, Tyskland, Sverige og Tjekkiet for at få deres budget for, hvor meget det vil koste at producere en film i hos dem.

Det fortæller direktør for Copenhagen Film Fund, Thomas Gammeltoft.

»Vi har sat det i gang for at se på styrker og svagheder i den danske produktionsmetode. Det kan vi gøre som en uvildig organisation, som kun har interesse i at få flere film til Danmark. Vi har ingen andre interesse i klemme, vi vil bare gerne have flere produktioner«.

LÆS ARTIKEL

Undersøgelsen foregår med støtte fra blandt andet Film- og tv-arbejderforeningen (FAF) og Producentforeningen.

Fast timetal afskrækker

Buddene fra de forskellige konkurrerende nationer er netop tikket ind, og fonden er nu i gang med at sammenligne buddene på parametre som antal optagedage, antal medarbejdere, antal arbejdstimer om dagen, transporttid og så videre.

»Så får vi et billede af, hvor vi er stærke, og hvor vi har problemer herhjemme. Allerede nu kan vi se, at vi virkelig kan konkurrere på transport og locations (optagesteder, red). Vi er også rigtigt gode på holdstørrelse, fordi danske medarbejdere typisk tager meget ansvar. Vi har ikke et mylder af assistenter eller store hierarkier, som for eksempel amerikanerne er vant til, så vi skal overbevise de udenlandske producenter om, at hvis de vil arbejde på vores måde, kan de spare rigtigt meget. Vi skal sælge den danske model«, siger Thomas Gammeltoft.

Omvendt fastholder han – lige som Zentropas direktør Peter Aalbæk har pointeret til Politiken - at den danske model på arbejdstidsområdet er en hindring. Blot det, at der står et fast timetal i overenskomsterne kan afskrække producenterne, mener han.

»Bare signalværdien gør, at folk holder sig væk. Vi skal måske ikke arbejde 12 timer om dagen ligesom englænderne, men helst 10 timer«, mener Thomas Gammeltoft.

Masser af fleksibilitet

Den køber man ikke hos hverken Film- og tv-arbejderforeningen eller Dansk Skuespillerforbund.

»Der er masser af fleksibilitet i de overenskomster, vi har. Folk arbejder rask væk 50 eller flere timer om ugen«, siger sekretariatschef René Jørgensen.

Der er masser af fleksibilitet i de overenskomster, vi har. Folk arbejder rask væk 50 eller flere timer om ugen

Hvis filmproducenterne vil ud over almindelige otte timers arbejdsdage kræver det dog, at de tilrettelægger det på forhånd, og det kan være dér, den halter, mener René Jørgensen.

»Der er jo også mulighed for lange arbejdsdage i Danmark, men man skal aftale det med folk. Så man kan tilrettelægge sig ud af meget. For mig at se drejer det sig om at blive bedre til det«.

Formanden for skuespillerforbundet Katja Holm er enig i, at arbejdstidsregler kun bliver et problem, fordi producenterne ikke er gode nok til at planlægge.

»Vi vil gerne udvise fleksibilitet, og det gør vi, og når vi så beder dem (filmproducenterne, red.) om at planlægge, så der er altid både det en og andet i vejen. Det går begge veje«, mener hun.

Og i øvrigt synes skuespillernes repræsentant, at »det er noget sludder« at bruge arbejdstidsregler som argument for, at det er svært at tiltrække filmproduktioner.

»Vi arbejder ikke otte timer om dagen. Vores arbejdstider er fleksible, og vi kan være helt oppe på 11 timer, når man medregner transport, sminke og så videre. Der er folk, der sidder klar klokken 6 om morgenen og forlader settet klokken otte om aftenen, så jeg tror ikke på, at det har noget at sige«.

Når undersøgelsen er færdig til sommer, indkalder Copenhagen Film Fund alle relevante organisationer til et seminar for at drøfte, hvad branchen sammen kan gøre for, at hovedstaden bliver endnu mere attraktiv som hotspot for internationale filmprojekter.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce