takeaway-film. Skal premieren på film som ’Batman v Superman’ fremover kunne ses hjemme?
Foto: Warner Bros

takeaway-film. Skal premieren på film som ’Batman v Superman’ fremover kunne ses hjemme?

Film og tv

Amerikanere vil have folk til at se premierefilm hjemme i stuerne

Et nyt amerikansk initiativ skal bringe biograffilm hjem til folk på premieredagen. Biograferne raser, men dansk ekspert er begejstret.

Film og tv

En ny amerikansk tjeneste, The Screening Room, vil tilbyde folk at se film hjemme i stuen, samtidig med at filmene får premiere i biografen. For at lokke filmselskaber og biografejere med om bord i projektet tilbyder bagmændene dem hver 20 procent af indtægterne, skriver filmmagasinet The Variety. Planen er, at forbrugerne skal investere i en boks til 150 dollars og dernæst kan leje premierefilm for 50 dollars stykket og have adgang til dem i 48 timer.

Det bliver aldrig til noget

»Det er en helt uundgåelig og naturlig udvikling for den digitale distribution, som man bare skal tage til sig. Jo hurtigere man kan se film lovligt på nettet, jo mindre pirateri«, siger digital medieanalytiker Claus Bülow Christensen fra Zibra Digital Media Group.

Tjenesten tilbydes af teknologiinvestoren Sean Parker og den tidligere musikproducer Prem Akkaraju, som dog skal have filmselskabernes tilladelse til at sælge filmene til dagligstuebrug. Derfor er de nu i gang med at forsøge at sælge ideen til biografejere og filmselskaber. Men projektet møder stor modstand, og mange filmselskaber, instruktører og biografejere mener, det er en dødssejler.

Det er selvsagt kontroversielt for biograferne, hvis folk kan se store premierefilm derhjemme. Biograferne frygter, at et stort antal mennesker vil blive hjemme i stedet for at slæbe familien med i biografen. Filmselskaberne er ikke uinteresserede, men de har ikke lyst til at få biografejerne på nakken eller til at forstyrre det dvd-marked, der stadig er stort i USA.

»Det bliver aldrig til noget. Når filmselskaberne ikke selv har lavet sådan en tjeneste, er det, fordi det er dårligt for forretningen. Det vil ikke øge filmbranchens samlede indtægter, fordi prissætningen på nettet bliver dikteret af piratsiderne. Hvis alt skal være tilgængeligt på samme tid, kan man glemme alt om film som ’Batman v Superman’ til 250 millioner dollars, for internettet kan ikke generere indtægter, der afspejler produktionsprisen«, siger formand for Danske Biografer Kim Pedersen.

I de seneste måneder er folkene bag The Screening Room ifølge Varietys kilder mødtes med de store filmselskaber og med biografejerne. Ved møderne har folkene bag The Screening Room angiveligt fortalt, at de var tæt på at indgå en aftale med den store amerikanske biografkæde AMC Theatres. Selv ønsker Sean Parker og Prem Akkaraju ikke at kommentere deres forretningsidé. Store filmselskaber som Universal, Fox og Sony siges at være interesserede i ideen. Også på grund af den antipiratteknologi, der følger med udstyret, som er tillokkende for filmselskaberne, der kæmper med indholdstyveri over hele verden.

Stjerneinstruktører for og imod

På trods af den lovede antipiratteknologi er modstanderne af tjenesten også bekymrede for, at den vil betyde yderligere pirateri, skriver The New York Times. Måske også fordi ideen er undfanget af Sean Parker, der var medstifter af den populære og omdiskuterede fildelingstjeneste Napster, hvor folk kunne hente og sende musik til og fra hinanden. Napster var nødt til at lukke i 2001 for ikke at blive sagsøgt af musikindustrien, men genåbnede i 2005 med lovligt salg af musik på nettet.

»Alle siger: Gør det samme som musikindustrien. Men musikindustriens indtægter er faldet med to tredjedele. Hvis filmbranchen gør det samme, er der ikke nogen filmindustri mere. Det er meget dyrere at lave en film end en sang. Hvis det ender med, at filmbranchen må reducere sig selv til en tredjedel, er det altså ikke noget, vi har travlt med«, siger Kim Pedersen.

I dag har biograferne eneret til at vise filmene i 3-4 måneder. Hvis den ret afskaffes, vil der i fremtiden kun blive produceret billige tv-serier og low budget-film, mener han.

»Jo længere vi kan holde fast i det nuværende system, jo længere kan vi garantere en diversitet og kvalitet i filmproduktionen. Og det er også i forbrugernes interesse«, siger Kim Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Indtil videre er ethvert forsøg på at sælge premierefilm som en slags takeaway-underholdning til hjemmebrug slået fejl på grund af den store modstand og de store økonomiske interesser i branchen. Men nu er det i hvert fald lykkedes The Screening Room at få støttetilkendegivelser fra stjerneinstruktører som Peter Jackson, Steven Spielberg, J.J. Abrams og Ron Howard, skriver The New York Times.

Jeg er sikker på, det kan blive en succes. Men de vil få meget modstand

Men listen over modstandere – også blandt filminstruktørerne – er endnu længere. Blandt andre James Cameron og Christopher Nolan har udtrykt deres modstand mod ideen. Og fastholder støtten til det nuværende system, hvor biografvinduet er det første og vældig indbringende vindue. Også ’X-Men’-instruktøren Brett Ratner erklærer sig som »urokkelig tilhænger« af, at man beskytter biografvinduet.

»Denne form for distribution direkte til folks hjem vil ødelægge det eksklusive vindue, biograferne har i dag. Og det er det vigtigste led i distributionskæden«, siger Ratner til Deadline.com.

Biografer kan leve fedt

Den amerikanske forening af biografejere, National Association of Theatre Owners anerkender behovet for nytænkning, men mener, at den bør foregå mellem biografejere og filmselskaber og ikke udefrakommende som The Screening Room. De støttes af den britiske søstersammenslutning UK Cinema Association. Men ifølge digital medieanalytiker Claus Bülow Christensen var det heller ikke musikbranchen selv, der fik sat gang i online-distributionen af musik.

»Det var Apple. Det var heller ikke tv-stationerne eller filmbranchen, der fik lavet en streamingtjeneste, det var Netflix. Og her kommer nogen, der har penge, talent og teknologisk indsigt med en ny model. Jeg er sikker på, det kan blive en succes. Men de vil få meget modstand. Og de store instruktører, der skælder ud nu, vil sikkert kunne få indføjet i deres kontrakter, at filmene ikke må distribueres sådan. I hvert fald i starten«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Claus Bülow er der muligvis et udskilningsløb på vej, hvor biograferne kan »leve fedt i mange år« på at vise »store, larmende amerikanske superheltefilm«, som folk ifølge Bülow gerne vil se på det store lærred:

»Jeg tror ikke engang, at biograferne behøver at miste publikum på det. Og det vil udvide markedet for rigtig mange – også mere skæve – film, at de vil være tilgængelige på nettet med det samme«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce