Foto: Fra filmen
Film og tv

Forudsigelig teenagekomedie byder på store følelser og kiksede kontaktforsøg

Amerikanske Nadine oplever syttenårskrisen for fulde drøn i filmen 'The Edge of Seventeen'.

Film og tv

Ve den, der ikke tager en teenagers hjertekvaler alvorligt – hvor svært det end kan være i visse tilfælde! Som nu med Nadine, en lynkvik og megastrid syttenårig, som i sit korte liv kun er blevet ’forstået’ af to mennesker: Faderen, som desværre døde for et par år siden.

Og så bedsteveninden siden grundskolen, Krista – som desværre brænder varm på Nadines irriterende perfekte storebror, der har overtaget den mandlige rolig-nu-jeg-ordner-det-rolle i huset hos deres frustrerede og ærlig talt noget umodne mor.

Nej, endnu én forstår hende, endda uden gåseøjne: Hendes klasselærer har et usentimentalt blik for Nadines nådesløse selvoptagethed såvel som for hendes gode hoved, så han giver hende råt for usødet, når hun kommer brasende med sine anklager mod hele verden og deraf følgende ’selvmordsplaner’.

Nadines rodede følelsesstorme og kiksede kontaktforsøg til det modsatte køn i kølvandet på Kristas ’forræderi’ mod slyngveninderiet genkendes vist af mange, men færre finder nok så lette løsninger som hun. Den 35-årige kvindelige instruktørs lovlig forudsigelige debut er langt fra ’American Pie’-farcerne, men dog hollywoodkomedie. Båret oppe af Hailee Steinfelds allestedsnærværende og alderssvarende energi og Woody Harelson i den tiltrængte og taknemmelige rolle som fornuftens venligt ironiske røst.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce