Der er ikke meget nordisk ydmyghed over den svenske filminstruktør Ruben Östlund. Han er vild med sine egne film.
Foto: Finn Frandsen

Der er ikke meget nordisk ydmyghed over den svenske filminstruktør Ruben Östlund. Han er vild med sine egne film.

Film og tv

Ruben Östlund er ligesom de lidt for smarte pr-fyre: »Jeg er altid i gang med at manøvrere og lave strategier«

Instruktøren, der vandt Guldpalmen i Cannes for filmen 'The Square', skyr ingen midler for at få sine film frem. Og han er dødtræt af psykologi! Det er sociologi, der optager ham.

Film og tv
FOR ABONNENTER

På vej op ad den røde løber i Cannes var det hans mening, at ham abemanden i filmen skulle gribe fat i festivaldirektør Thierry Frémaux’ smoking med sin påsatte abearm – og hvad der så måtte følge. Men personalet i lufthavnen i Nice havde forlagt bagagen og dermed abearmen, og man får en klar fornemmelse af, at hele affæren blev lovlig spag for Ruben Östlund.

Ruben Östlund reagerede som en på speed – dvs. som Roberto Benigni, da han fik sin Oscar for ’Livet er skønt’, minus 25 procent – da han modtog Guldpalmen i Cannes samme aften for ’The Square’. Og mindeværdigt pegede op mod Claes Bang, der sad på tilskuerrækkerne, og betydede ham, at den her pris var de altså fælles om.

’The Square’ tager pis på borgerlighed, opstyltethed, gratis holdninger og det etiske hulrum inde bag det fine skjortebryst. Denne frokoststund på Brasserie Nimb i Tivoli i København er der dog ikke så fornemt, at det ligefrem skriger på at få revet skjortebrystet af i afmægtighed over hykleriets mageløshed. Der er mere eller mindre bare os. Og nogle tjenere, der måske-måske ikke står og taler om vores prætentiøse kunstsnak ude i køkkenet. Og himler med øjnene.

På Ruben Östlund-måden.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce