Stjerne. En af YouTubes store satsninger er filmen 'A Trip to unicorn Island' om og med YouTube-fænomenet Lilly Singh.
Foto: LAMC Productions

Stjerne. En af YouTubes store satsninger er filmen 'A Trip to unicorn Island' om og med YouTube-fænomenet Lilly Singh.

Film og tv

I dag udgiver YouTube sin egen serie og tre film

YouTube Red medler sig ind i kampen om streamingkunderne.

Film og tv

Lilly Singh er et af verdens største YouTube-fænomener. Hun er fra Indien, er 27 år og bor i Canada. Hendes YouTube-kanal følges af knap 8 millioner mennesker, og flere af hendes videoer er afspillet op mod 15 millioner gange.

I dag spiller hun også en af hovedrollerne, når YouTube med fire nye udgivelser bevæger sig ind på det globale streamingmarked.

»Det er simpelthen der, pengene er i øjeblikket«, siger ekspert i digital distribution og medier Claus Bülow Christensen.

»Nu udspiller der sig en brutal krig om kundernes opmærksomhed, hvor flere af firmaerne har fundet ud af, at den kamp vindes af dem, der tilbyder brugerne det bedste og mest unikke indhold«, siger han.

Det har YouTube også bemærket. YouTube, der er ejet af Google, lancerer i dag tre film og en serie, der skal gøre virksomhedens brugere mere interesseret i betalingstjenesten YouTube Red.

En betalingsordning, hvor brugerne for 66 kroner om måneden får adgang til blandt andet et reklamefrit YouTube, men nu også til de nye produktioner uden merbetaling.

Indisk energibombe skal sælge

Mens de mest populære produktioner fra andre streamingtjenester som Netflix og HBO har været serier som ’House of Cards’, ’Game of Thrones’ og ’True Detective’, satser YouTube på noget mere reality-agtigt.

En af YouTubes store satsninger er filmen ’A Trip to Unicorn Island’ . En »feature-lang film, der giver fans et ekstraordinært indblik i Lilly Singhs liv og rejse«, som YouTube beskriver den.

Filmen er en dokumentarisk fortælling om Lilly Singh. Hun begyndte i 2010 at lægge videoer på YouTube, hvor hun med en ironisk humoristisk distance og under navnet Superwoman gjorde grin med sin egen etniske baggrund, hvor irriterende andre mennesker er i biografen, og hvor desperate mænd er, når de forsøger at score piger i byen.

Den store eksponering, som Lilly Singh fik, brugte hun til samtidig at sætte gang i en sangkarriere. Sidste år førte den til, at hun var på verdensturné og besøgte 30 byer i hele verden.

I 2015 strøg hun ind på en 8.-plads på en liste, som det amerikanske magasin Forbes lavede, over de bedsttjenende YouTube-fænomener i 2015. Magasinet vurderede, at hun var god for knap 16 millioner kroner.

Annonce

Førstepladsen gik til svenske PewDiePie, hvis borgerlige navn er Felix Kjellberg. Hans YouTube-kanal følges af omkring 40 millioner mennesker, og Forbes vurderede, at han i 2015 var god for knap 80 millioner kroner. Ham lancerer YouTube en serie med.

Herhjemme er Netflix en af de mest populære streamingtjenester. Ifølge en undersøgelse fra sidste år omsætter Netflix alene i Danmark for 60 millioner kroner om måneden. Hvilket endda er et konservativt bud, siger Claus Bülow Christensen, som har været med til at lave undersøgelsen.

Han tilskriver YouTube gode chancer for succes, når de blander sig i konkurrencen på streamingmarkedet.

»Google, der ejer YouTube, har altid været jokeren på det her marked. De har været den store gigant, som man har kunnet se i krystalkuglen ville kunne gå hen og blive en meget stor spiller på det her område«.

Loyaliteten er ikke særlig stor på det her marked, så der er plads til ret mange aktører

»Når de kommer på markedet, er de nærmest en trojansk mediehest. De har apparatet til at distribuere film og tv. De har erfaring med teknikken, og de har et godt tag i rigtig mange kunder«, siger Claus Bülow Christensen.

Kampen om seerne kommer ifølge ham til at handle om at levere et stabilt produkt, men endnu vigtigere bliver det, hvem der får ansat de rigtige manuskriptforfattere og instruktører. Senest har Amazon, der er meget store i USA, bejlet til Woody Allen for at få ham til at lave tv-serier til deres tjeneste.

Tv-serier er det kloge

Palle Strøm, der er nordisk udviklingschef i produktionsselskabet Monday Media, tilskriver også YouTube fine muligheder på streamingmarkedet.

»Loyaliteten er ikke særlig stor på det her marked, så der er plads til ret mange aktører«, siger han.

Han mener, at hvis bare YouTube kan levere én serie, som bliver meget omtalt, kan de vinde en betydelig plads på markedet.

Hvis man ser på Netflix, gjorde ’House of Cards’ og ’Orange is the New Black’ en verden til forskel for dem, siger han.

Annonce

Annonce

Palle Strøm er også enig i vigtigheden af, at de rigtige folk hentes ind. Og på det område har tv-serie-producenterne en fordel, siger han.

»Mange af de store instruktører og skuespillere ser større glæde ved at lave tv-serier, fordi de har mulighed for at lave mere komplekse ting, end de kan i spillefilm«, siger han.

»Tv-serierne er blevet det kloge, og film er blevet effekt og science fiction for de unge. Det var det stik modsatte i 70’erne og 80’erne, hvor serier var der, dårlige instruktører instruerede dårlige skuespillere med dårlige manuskripter«, siger Palle Strøm og nævner ’Dallas’ som eksempel.

Allerede en stor spiller

Abonnementsaftalen YouTube Red, som giver gratis adgang til de nye YouTube-produktioner, er kun tilgængelig i USA, men det er ikke utænkeligt, at betalingstjenesten kommer til Danmark.

»Danmark er et billigt marked at etablere sig på for de store udenlandske firmaer. De har ofte tilladelse til at distribuere deres indhold til hele verden, og derfor er det ikke omkostningsfuldt for dem at distribuere deres indhold til Danmark«, siger Palle Strøm.

Selv om YouTube spiller en væsentlig rolle allerede, har det muligvis været et nødvendigt ryk, vurderer Claus Bülow Christensen.

Han påpeger, at Netflix og YouTube tilsammen fylder over 50 procent af forbruget på det amerikanske internet. Tallene dækker over, at Netflix alene udgør 36 procent, mens YouTube optager omkring 14-15 procent. Det vidner om, at YouTube allerede er giganter på streamingmarkedet, siger Claus Bülow Christensen.

Ifølge ham kan YouTube have følt sig nødsaget til at gå ind på streamingmarkedet.

»Hvis folk er blevet trætte af YouTubes små videoer og ser mere ’House of Cards’, har det været nødvendigt for dem at kæmpe med om at få fat i det segment også«, siger Claus Bülow Christensen, der peger på, at der for alvor blev sat skub i streamingverdenen, da Netflix producerede ’House of Cards’, hvilket de også på en måde gjorde af nød.

»Da Netflix startede, var deres tilbud fyldt med gamle serier og film, som de betalte for at få lov til at vise. I takt med deres succes blev det dyrere og dyrere for dem at købe retten til filmene og serierne. Til sidst kunne det bedre betale sig for dem selv at producere serier. De startede med ’House of Cards’, og det viste sig at være smart, men det var også lidt af nød«, siger Claus Bülow Christensen.

Hvis der kommer for mange streamingtjenester til Danmark, kan det dog også ende med at blive en ulempe for forbrugerne, mener Claus Bülow Christensen.

»Lige nu er det en fest for forbrugerne. Man kan have et par abonnementer, og så kan man nærmest få fyldt al sin tid med tv-serier. Nu trækker det op til, at vi om få år har både Amazon, Netflix, HBO og YouTube, som hver især producerer unikt indhold. Så vil forbrugere blive nødt til at have flere abonnementer, og så bliver det pludselig dyrt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden