Kilde: Janus Films

'Cameraperson' er et stærkt vidnesbyrd om at være menneske

I sin historiemyldrende billedkollage ’Cameraperson’ genbruger Kirsten Johnson scener fra 35 af de film, hun har fotograferet i det seneste kvarte århundrede. Resultatet kalder hun »et vidnesbyrd om mit liv som fotograf«.

Cph:Dox
FOR ABONNENTER

Laura Poitras oscarvinder ’Citizenfour’, Michael Moores ’Fahrenheit 9/11’ og Ted Brauns ’Dafur Now’ er tre af de talrige dokumentarfilm, som den nu 51-årige amerikaner Kirsten Johnson har filmet i de seneste 25 år. Med ’Cameraperson’ træder Kirsten Johnson tydeligere frem som filmskaber selv.

’Cameraperson’ består af scener fra 35 af de film, hun har været fotograf på. Scenerne fremstår som en mosaik, hvor Kirsten Johnsons blik på verden er den gennemgående tråd:

»Det er ikke en selvbiografi og heller ikke et selvportræt. Jeg ser ’Cameraperson’ som et vidnesbyrd om mit liv som fotograf. Minder er fragmentariske, og det, man erindrer, kan aldrig rekonstrueres. Det afspejler ’Cameraperson’. Jeg kan godt lide, at filmen ikke er hel og afrundet. At den er brikker af det alt sammen«, siger hun i telefonen hjemme fra Manhattan.

Når man ser ’Cameraperson’, kan man i begyndelsen blive forvirret over, hvordan steder, ansigter og stemninger skifter i et flow: En forstemt bokser har tabt sin kamp hjemme i Staterne. En kvinde i Darfur sender fotografen et stort smil uden at holde pause i sit arbejde med at fælde træer.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce