Annonce
Annonce
Film & tv For abonnenter

Nypudset Sovjet-klassiker sidder lige i øjet

Dziga Vertovs legendariske 'Manden med kameraet' har fornem repremiere i nypudset glans og med ny lyd.

Hvis man vil finde det filmiske ophav til pionerånden på CPH:DOX, er der ikke noget bedre sted at starte end hos Dziga Vertov og hans klassiker ’Manden med kameraet’ fra 1929.

Filmen får repremiere i fornem tilstand og med spændende musik af Sheffield-trioen In The Nursery, netop som CPH:DOX er slut.

Filmen vises med digitaliseret nyindspilning af In The Nurserys musik fra 1999. En blanding af kølig electronica og en mere klassisk musiktilgang opnår at modernisere uden at forfladige.

LÆS OGSÅCitizen Kane er ikke længere verdens bedste film

Montagestilen
’Manden med kameraet’ er en film fra dengang, hvor russiske filmskabere som Dziga Vertov og Sergei Eisenstein satte dagsordenen og formulerede den unge kunstarts teoretiske fundament.

Eisenstein skrev de definitive hovedværker ’The Film Sense’ og ’Film Form’ om bl.a. de montage-teorier, der blev brugt og udfoldet filmkunstnerisk i ’Panserkrydseren Potemkin’.

Meget kort fortalt handlede det om at analysere og systematisere kunsten og at fortælle og fremkalde bestemte følelser ved hjælp af klipning, kameravinkler, lyssætning osv.

LÆS OGSÅ Nørdet dokumentar hylder Kubricks filmgeni

For Vertov handlede det ikke om at følelsesforstærke, men om at komme så tæt på virkeligheden som muligt. Ikke virkeligheden som sådan, men virkeligheden som den opfattes af beskueren.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce