Annonce
Annonce
Film & tv For abonnenter

Bornedals amerikanske filmhit stjæler gods fra gysernes genbrugsstation

'The Possession' er noget så umoderne som en lækkert lavet gyser.

Gysere skal helst ligne lort. Det er dogmet i disse år, hvor man har en indædt tro på, at gyset bliver mere overbevisende, hvis det ligner den skinbarlige, håndholdte djævelskab.

Men hvis man vil have ’autentisk’ p.o.v. uhygge, så er det ikke Ole Bornedal, man skal ringe til. Bornedal og hans fotograf Dan Laustsen gider ikke lave noget, der ligner hjemmevideo.

Det må Sam Raimi have vidst, da han ringede efter Bornedal og bad ham filmatisere gyseren ’The Possession’.

Variation over djævlebesættelse
Det kan ikke være manuskriptets originalitet, der har fristet Bornedal.

Juliet Snowden og Stiles Whites historie ligner dæmonisk dusinvare, selv om den nok så bemærkelsesværdigt hævder at bygge på en autentisk historie om en såkaldt Dibbukæske, der dukkede op i en amerikansk avisartikel i 2004 og efter sigende skulle rumle ildevarslende rundt ude på eBay.

’The Possession’ er en variation over djævlebesættelse, hvor det nye er, at eksorcismen ikke er katolsk, men jødisk.

LÆS OGSÅGyselig filmgryderet er den rene pærevælling

Clyde og Stephanie er løbet sur i det og skal skilles. Det går selvfølgelig ud over de to døtre, teenageren Hannah og den lidt yngre Em. På et loppemarked får Em øje på en mystisk gammel æske af træ, som hun øjeblikkelig bliver dybt fascineret af.

Clyde køber æsken med den skjulte låsemekanisme og de sælsomme hebraiske inskriptioner til sin datter.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce