Annonce
Annonce
Film & tv For abonnenter

Realistisk politifilm undgår klicheerne

Point of view-teknikken revitaliserer en slidt genre: Politifilmen.

Point of View-film, hvor håndholdte, bærbare kameraer skaber en illusion om dokumentarisk autenticitet, har været en stor succes i gysergenren, hvor ’Paranormal Activity’-serien er blevet et populært fænomen.

LÆS OGSÅParanormal gyser slår alle rekorder

Nu viser det sig, at stilen også kan bruges til at revitalisere politifilmen. ’End of Watch’ handler om to politimænd på daglig patrulje i det barske South Central distrikt i Los Angeles.

Politiassistenterne Brian Taylor og Mike Zavala kører patruljevogn, og vi følger dem på arbejdet. I patruljevognen, på stationen og hjemme, men mest i bilen.

Placeret i begivenhedernes centrum
Taylor filmer på livet liv løs til en opgave på politiakademiet. Man vænner sig hurtigt til hans kamera, der er ved at drive hans kolleger til vanvid. Taylors kamera på lærredet har selvfølgelig ikke optaget filmen, men baner vejen for dens stil.

To kameraer monteret på de to politimænds uniformer suppleres hele tiden af mindst to andre kameraer. Fire-fem simultant filmende kameraer skaber illusionen om et allestedsnærværende og altseende kameraøje, som kredser om alle scenerne, så man i ekstrem grad føler sig placeret i begivenhedernes centrum med på patrulje i South Central.

David Ayer skrev manuskriptet til ’Training Day’ og har siden specialiseret sig i politifilm. Denne gang har han også instrueret, men hvilken film har han lavet? Længe er man med i patruljevognen uden helt at vide, hvad der skal ske, og hvor filmen skal hen.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce