Tavshed. I et DDR, hvor man kan forvente at blive aflyttet af Stasi, må man kommunikere i tavshed, hvis man vil udtrykke det forbudte. Med nik og sigende blikke. På film kræver den slags dialoger gode ansigter.
Foto: UIP (PR)

Tavshed. I et DDR, hvor man kan forvente at blive aflyttet af Stasi, må man kommunikere i tavshed, hvis man vil udtrykke det forbudte. Med nik og sigende blikke. På film kræver den slags dialoger gode ansigter.

Filmanmeldelser

Kølig DDR-film skildrer overvågningssamfundets tavshed

Tysk film bakser stadig med de mentale tilstande i den kolde krigs DDR - her med 'Barbara'.

Filmanmeldelser
FOR ABONNENTER

Skønt Berlinmurens fald snart ligger et kvart århundrede bagude, er tysk film stadig ikke færdig med at bearbejde det nationalkulturelle traume, der engang måtte mørklægges eller højst kunne belyses fra den ene side.

Berlineren Christian Petzold var selv 29 år og endnu i gang med sin filmuddannelse – først ved Freie Universität, siden Berlins Film- og TV-skole – da Jerntæppet blev til skrot (se interviewet med ham i Film 22. nov. og på pol.dk).

I filmen 'Yella' fra 2007 med Nina Hoss i titelrollen undersøgte han den paradoksale og – selv for tilskueren – frustrerende kombination af desperation og handlingslammelse, som tilstanden kunne udløse, dengang i et valg mellem voldelig (østtysk) mand og halvkriminel (vesttysk) forretnings-'frihed'.

I 'Barbara' er resultatet dramatisk bedre afbalanceret, virkningen ikke kun enerverende.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce