Filmen 'Dheepan' handler om titelkarakteren, der er srilankansk frihedskæmper under borgerkrigen. Da krigen er ved at slutte, beslutter han sig for at flygte til Frankrig. Med sig tager Dheepan en fremmed kvinde og en lille pige i håbet om, at en familie har lettere ved at få asyl, end hvis han blot ankommer alene. Trekløveret ankommer til Paris, hvor de bliver flyttet rundt adskillige gange, indtil Dheepan får et job som vicevært i en nedslidt boligblok. Så snart livet er ved at falde lidt til ro, indblandes den srilankanske mand i en bandekonflikt, der fremprovokerer hans egne krigstraumer. Kilde: Camera Film

Antifamiliedrama overrumpler med realistisk poesi og fængslende spil

Guldpalmevinderen 'Dheepan' er en fortælling fra sociale periferier.

Tre døvstumme kvinder diskuterer politik: »Qu’il vaut mieux être sourde que d’entende ca!«, konkluderer den ene om emnet, mens de andre nikkende giver hende ret: Det er bedre at være døv end at lytte til politik. Dernæst pumper Noir Desirs sang ’Comme Elle Vient’ energisk derudad, mens døvstumme på skift oversætter sangteksten til tegnsprog for kameraet. Velkommen til et andet sprog end det tomme politiske – kan du følge med?

Ud over komedien, dramaerne, den hårdtslående noirthriller og alt det andet, som den franske mesterinstruktør Jacques Audiard har instrueret og/eller skrevet, har han instrueret musikvideoer. En af dem til netop ’Comme Elle Vient’.

Jacques Audiard har skildret fængselsindsatte, små- og storkriminelle, socialt udsatte, fysisk handikappede og nu i sin biografaktuelle ’Dheepan’ tre srilankanske flygtninge i en af Paris’ belastede ghettoer. Han er ikke eksplicit politisk. Men han går altid den vej, som ’Comme Elle Vient’ på en måde også anviser: Udgangspunktet er altid forankret i et andet sprog end det dominerende.

Audiards film giver et andet udsyn end de privilegeredes. De er forskudt fra magtens horisont. Audiard fortæller om mennesker, hvis komplekse (politisk og socialt betingede) situation man må helt tæt på, og hvis liv man må ind i for at kunne forstå noget som helst. Audiard fortæller os menneskehistorier, som nemt kunne have været banaliteter, hvis ikke de var så godt skrevet, så overrumplende hårdtslående og altid så helt utrolig godt spillet.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme