Danica Curcic stråler i filmen ’Darling’ om den benhårde balletverden. Kilde: Politiken / Kim Skotte / Producer: Henrik Haupt

Filmanmeldelser

»Vi danser ikke, vi elsker«, lyder det i balletfilm med intens Danica Curcic

Skuespillet og et afgørende usikkerhedsmoment redder ’Darling’ fra en skæbne som bastant melodrama.

Filmanmeldelser
FOR ABONNENTER

Det krymper sig uvilkårligt i os almindelige dødelige, når vi ser ballerinaen trippe rundt med hele kropsvægten balancerende på tåspidserne.

Ballettens verden er en fascinerende spidsformuleret udgave af kunsten som liv. Alt skal ofres på dette alter, hvor man konstant skal slide og slæbe for ikke at blive en af de mange, der undervejs bliver vejet og fundet for let eller tung. Eller bliver standset af en skade, der overlader danseren til verdens mørke.

Skal man lave en balletfilm, er akilleshælen ikke så langt fra den ømme tå. Det hele er allerede så intenst, at det kan være svært at undgå klicheen.

Darren Aronofsky gik en dristig balancegang i ’Black Swan’ ved at lade den døende svane overtage en dansers virkelighed.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce