'Ida' er et drama med bl.a. Dawid Ogrodnik og Agata Trzebuchowska, instrueret af Pawel Pawlikowski 'Ida' er en visuelt slående og poetisk film om at søge (og finde) sandheden - og sig selv. Historien udspilles i Polen i de tidlige 1960'ere. Anna har mistet begge sine forældre under Anden Verdenskrig og er vokset op i et kloster. Som ung novice er hun klar til at aflægge nonneløftet, men først må hun opsøge sin sidste nulevende slægtning. Hendes seksuelt frigjorte og noget letlevende tante Wanda vender op og ned på Idas liv, og artige hemmeligheder bringes for en dag. Pawel Pawlikowski har ikke kun bedrevet en massivt prisvindende film med en billedside af en helt anden verden (i gnistrende sort-hvid), han han har også formået at kaste et friskt og fordomsfrit blik på et kontroversielt emne, ikke mindst i Polen, nemlig forholdet mellem katolikker og jøder under Anden Verdenskrig. Kilde: Camera Film

Frapperende smuk film er som en mental roadmovie

'Ida' viser kontrasterne mellem to livssyn og to identiteter.

Midt i mediekværnens malstrøm dukker der undertiden enestående film frem, som kan noget rigtig svært: belyse vores eksistens gennem et enkelt menneskes valg og dilemmaer i konkrete livssituationer. Sådan en filmperle er 'Ida'.

Den sort-hvide film i det klassiske, næsten kvadratiske Academy-format åbner med frapperende billeder af unge novicer i et polsk kloster ude på landet, i færd med at restaurere og genopstille en Jesus-statue på den snedækkede plads foran bygningen.

De grå mure, de unge pigers grå kapper og lange kjoler, den hvide sne og den sorte jord derunder – tilsammen flytter det tilskuerens bevidsthed så langt væk som overhovedet tænkeligt fra bankkup og biljagter, superhelte og citysingler, middelklasseliv og ægteskabskriser, og hvad 90 procent af nutidens film ellers præsenterer som vores ’virkelighed’.

En brat opvågnen

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.