Sexy. »Move over Ryan Gosling«, for Michael Fassbender overtager tronen som årets mand i 2012, siger biografdirektør Kim Foss. Michael Fassbender vandt prisen for bedste skuespiller for sin præstation i filmen Shame til Venedig Filmfestival.
Foto: Andrew Medichini/AP

Sexy. »Move over Ryan Gosling«, for Michael Fassbender overtager tronen som årets mand i 2012, siger biografdirektør Kim Foss. Michael Fassbender vandt prisen for bedste skuespiller for sin præstation i filmen Shame til Venedig Filmfestival.

Oscar

Biografdirektør spår om 2012: Der er plads til et nyt sexsymbol

Næste år byder på gedigne kvindeportrætter, eksperimenterende dokumentarfilm og en fantastisk stumfilm.

Oscar

Kim Foss, direktør for Grand Teatret. Hvad håber du mest på for filmåret 2012?

»2011 var et godt år for den type film, som vi gør os i, så jeg håber i al beskedenhed bare på mere af det samme«.

»Move over Ryan Gosling« »Vores største satsning i 2012 bliver Steve McQueens ’Shame’, som vi sætter op i marts. Vi købte den på filmfestivalen i Toronto. Til premieren var der en kvindelig tilskuer, der besvimede og blev kørt på hospitalet. Ifølge rygtet fordi Michael Fassbender bare var mere sexet, end hendes system kunne klare. I filmen spiller han uforbederlig sexaholic, så måske var det også noget med rumtemperaturen«.

LÆS OGSÅ

»Mottoet for 2012 kunne hedde »Move over Ryan Gosling’«.

»Jeg har prøvet at regne på, hvor mange gange hver enkelt Grand-medarbejder så ’Drive’ i 2011, og det tal var på 2,7. Men jeg tror, at Fassbender kan overtage tronen fra Gosling og blive årets mand i 2012«.

Er der nogle premierer i det kommende år, som du kan knytte særlige forhåbninger til?

»Året starter med brask og bram, for alle de store Oscarkandidater skal vises inden eller lige efter prisuddelingen sidst i februar. På den anden side af dammen fabler de allerede om ’The Artist’, der er en stumfilm, som man lavede dem i gode gamle dage«.

»Den er intet mindre end fantastisk, så den tror jeg både på i forhold til Oscar og vore egne billetkasser«.

Jernladies og affære med Monroe
»Og så har jeg forventninger til to gedigne kvindeportrætter. Vi skal se Meryl Streep give den gas som Margaret Thatcher i ’Jernladyen’«.

Jeg ser især frem til dokumentarfilmene. Eller hvad vi skal kalde dem, for inden for det felt gør de danske instruktører flittig brug af fiktionsfilmens virkemidler og eksperimenterer i det hele taget af hjertets lyst.

»Der er også ’My Week With Marilyn’, som bygger på en påstået affære mellem Marilyn Monroe og en ung britisk filmarbejder. Den historie skulle have mere på sig, end de intime stunder, som Hans Jørgen Lembourn i sin tid antydede, at han og starletten havde tilbragt sammen«.

Hvilke film glæder du dig selv til i 2012?

Jeg ser især frem til dokumentarfilmene. Eller hvad vi skal kalde dem, for inden for lige det felt, gør de danske instruktører flittig brug af fiktionsfilmens virkemidler og eksperimenterer i det hele taget af hjertets lyst.

»Mads Brüggers ’Ambassadøren’ var en kæmpe oplevelse, for den trak virkelig nogle helt nye kunder i biografen. Det var ikke kun filmfreaks, der skulle se den. Rygtet var gået: Den film var for vild.

»Og det er det vidunderlige ved biografpublikummet. De arbejder med en sjette sans og ved ofte meget mere om den enkelte films potentiale i markedet, end os professionelle«.

Dokumentar om hampbrødre bliver et hit
»I 2012 tror jeg, at de vil opsnuse, at Christian Sønderby Jepsens ’Testamentet’ kan noget særligt. Jeg var selv med til at give den prisen som årets danske dokumentar på cph:dox i november«.

»Den skildrer den mest vanvittige familie et sted på Lars Tyndskids mark. Den ene er narkoman og går på strandhugst i brorens hampeplanter. ’Du har pelset mine topskud,’ siger den ene bror til den anden. Det er en sætning, der risikerer at gå over i folkloren. Bare vent og se«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mere debat, kultur og digitalisering i biografen

Det var så filmene. Skal en biograf i det nye år kunne noget andet og mere? »Vi er for længst tunet ind på alt det, der rækker ud over filmene. I 2012 vil vi blandt andet fortsætte vores kunstudstillinger og debatarrangementer som Club Politique (et forum for politisk diskussion med afsæt i aktuelle film, red.) med blandt andre Lotte Hansen«.

»Et af det forgangne års kongeøjeblikke var til debatarrangementet med den iranske guldbjørnevinder ’Nader og Simin – en separation’, hvor Lotte Hansen sluttede af med at reklamere for vores næste arrangement og præsentere ’Hysteria’ som ’dildo-filmen’. De fine iranske damer i salen tabte både næse og mund«.

LÆS OGSÅ

Hvad sker der i din biograf?

»Paradigmeskiftet er kommet, nærmest som en tyv om natten. For et år siden lå det helt åbent, men nu er vi allerede i gang med at digitalisere. Fra 1. februar er det slut med de tunge og besværlige filmruller i alle seks sale, der er ingen vej udenom. Der bliver større fleksibilitet, og det bliver meget enklere at sørge for, at der er de mest søgte film, der går i de største sale«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce