Foto: Foto: HBO Nordic

Rock'n'roll TV-serie er ikke rystende nok

Politikens musikredaktør Simon Lund og tv-redaktør Henrik Palle har set serien 'Vinyl' og er ikke lige begejstrede.

Tv-anmeldelser
FOR ABONNENTER

Det er historien om pladeselskabsmanden Richie Finestra, der siden barndommen har elsket rock’n’roll og gjort det til sin karriere at finde, udvikle og markedsføre nye kunstnere. Men han er i krise. Og branchen er i et vadested.

Den gode gamle krydsning mellem den sorte blues og den hvide rockabilly er tvunget i knæ af den progressive rock, diskoen og sådan noget som Donny Osmonds astmatiske sukkerpop.

Året er 1973, og da det ser sortest ud, får Finestra en – kokainhjulpen – åbenbaring. Akkurat som han skal til at underskrive en aftale om at afhænde sit selskab, American Century, til europæiske Polygram, hører han protopunkbandet The New York Dolls spille deres rå og ubesmittede musik, og efterfølgende rejser han sig som en profet, der præker rockens evangelium.

Sådan er oplægget. Og samtidig fortæller HBO-serien ’Vinyl’ så en slags rockmusikalsk udviklingshistorie fra de sene 1950’ere og tidligere 60’ere over det store flip i årtiets slutning til jagten på det nye i 70’ernes første halvdel.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce