Annonce
Annonce
Kultur

Superkunst driver faldende kunstmarked

Det globale kunstsalg er faldet i løbet af 2015 trods historisk høje hammerslag. Et udtryk for et dybt polariseret marked, konkluderer ny rapport.

Markedets dyreste

værker i 2015

Højeste priser for efterkrigskunst og samtidskunst i 2015:
1. Roy Lichtenstein: ’Nurse’:
648 mio. kr.
2. Mark Rothko: ’No. 10’:
557 mio. kr.
3. Cy Twombly: ’Untitled (New York City)’:
479 mio. kr.
4. Lucian Freud: ’Benefits Supervisor Resting’:
382 mio. kr.
5. Andy Warhol: ’Coloured Mona Lisa’:
382 mio. kr.
6. Francis Bacon: ’Portrait of Henrietta Moraes’:
324 mio. kr.
7. Andy Warhol: ’Mao’:
323 mio. kr.
8. Mark Rothko: ’Untitled (Yellow and Blue)’:
316 mio. kr.
9. Gerhard Richter: ’Abstraktes Bild’:
315 mio. kr.
10. Cy Twombly: ’Untitled’:
290 mio. kr.

Højeste priser for moderne kunst i 2015:
1. Pablo Picasso: ’Les Femmes d’Alger (Version ’O’)’:
1.220. mio. kr.
2. Amedeo Modigliani: ’Nu Couché’:
1.158 mio. kr.
3. Alberto Giacometti: ’L’Homme au Doigt’:
960 mio. kr.
4. Pablo Picasso: ’La Gommeuse’:
459 mio. kr.
5. Pablo Picasso: ’Buste de Femme (Femme à la Résille)’:
458 mio. kr.
6. Piet Mondrian: ’Composition No. III’:
344 mio. kr.
7. Pan Tianshou: ’Eagle Rock and Flora’:
306 mio. kr.
8. Amedeo Modigliani: ’Paulette Jourdain’:
290 mio. kr.
9. Gustav Klimt: ’Bildnis Gertrud Loew’:
264 mio. kr.
10. Kazimir Malevich: ’Mystic Suprematism’:
257 mio. kr.

Kilde: Tefal Art Market Report 2016

I maj 2015 blev Pablo Picassos ’Kvinder fra Algier’ verdenshistoriens dyreste kunstværk solgt på auktion nogensinde. Prisen var 179,4 millioner dollars – og blot 6 måneder efter indtog Amedeo Modiglianis værk ’Nu couche’ en flot andenplads over værker solgt til den højeste pris på auktion. Denne gang var hammerslagsprisen 170,4 millioner dollars.

Men selv om det ligner et rekordår, er virkeligheden en anden. Det globale kunstmarked er nemlig faldet med 7 procent i løbet af 2015 fra 68,2 milliarder dollars til 63,8 milliarder dollars.

Det viser den årlige rapport ’Tefaf Art Market Report’, der udkom i går og analyserer det globale kunstmarked.

»Det mest signifikante ved dette års rapport er, at markedet er faldet. Sidste år nåede vi det højeste niveau nogensinde, men når markedet når en vis størrelse, er det sværere at opretholde og fortsat have store salg. Rapporten viser også, at der fortsat tegner sig et billede af et dybt polariseret marked, hvor det er kunst i den høje ende, der sælges mest«, siger rapportens forfatter, Clare McAndrew.

MEDIE: Milliardær betalte 500 millioner dollars for to malerier

Kort sagt betyder det, at salgene koncentreres omkring få kunstnere, købere og sælgere. Det er ved kunstauktioner med ganske få og dyre værker, at de store beløb betales. Derfor står disse auktioner kun for 0,1 procent af handlerne, men for hele 28 procent af det samlede salg.

Værker i den dyre ende er vokset med 400 procent i værdi, hvilket er fire gange mere end vækstraten for lav- og mellemværkerne.

Det er med andre ord de allermest velhavende, der køber de allerdyreste værker til de allerhøjeste priser.

Samtidskunst hitter

De høje priser er koncentreret omkring efterkrigs- og samtidskunsten og den moderne kunst.

Hos Danmarks største kunstauktion, Bruun Rasmussen, genkender Kasper Nielsen, direktør for vurdering og salg, denne tendens:

»Hos os er moderne kunst det største forretningsområde, der i øjeblikket udgør mere end 20 pct. af vores samlede omsætning. Derudover er tendensen, mere end nogensinde, at det er de bedste og mest sjældne objekter, der får de højeste hammerslag og dermed står for en uforholdsvis stor del af vores omsætning«, siger Kasper Nielsen.

Bruun Rasmussen har ca. 100.000 effekter under hammeren om året, hvoraf ca. 20-30 opnår hammerslag over 1 million. Det betyder, at 2-3 promille af Bruun Rasmussens samlede udbud står for over 10 pct. af deres omsætning. På den netop igangværende internationale auktion har millionsalg på 2 værker af Vilhelm Hammershøi og 1 værk af Asger Jorn hidtil stået for 25 pct. af auktionens samlede salg, fortæller Kasper Nielsen.

Når kvalitetsværkerne ryger under hammeren, er der ifølge direktøren »høje priser, god efterspørgsel, stærk købelyst« på menuen.

Kunstmarkedet i årene efter krisen har haft det svært

Mette Rode Sundstrøm, Lauritz.com

Også hos det danske onlineauktionshus Lauritz.com mærker de en stigende interesse for moderne kunst, hvor samlere og andre med interesse for god kunst køber både flere og dyrere værker, forklarer Lauritz.com’s administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm.

»Især danske kunstnere som Michael Kvium, Tal R, Asger Jorn og kinesiske Walasse Ting er generelt stigende i pris, men Jens Birkemose, Peter Martensen og Cathrine Raben Davidsen er også værd at holde et skarpt øje med«, mener hun.

Onlinesalget stiger

Clare McAndrew, forfatter til rapporten, mener ikke, at polariseringen i sig selv er et problem:

»Det kan medføre, at nogle vil føle, at kunstmarkedet ikke er tilgængeligt for dem, fordi det kræver store pengesummer. Men virkeligheden er, at der findes mange forskellige niveauer af kunstmarkedet. Derfor må vi heller ikke fokusere for meget på den høje ende af kunstmarkedet«, siger hun.

På trods af det samlede fald i det globale salg steg antallet af onlinesalg med 7 procent til 4,7 milliarder dollars.

LÆS OGSÅ: Museers kunst-salg er »først og fremmest politikernes mulighed for at skære i kulturbudgetterne«

Lauritz.com, der blandt andet har solgt kunst på onlineauktion siden 1999, er en del af den tendens. Kunsten har gennem alle årene hørt til onlineauktionshusets mest populære varer:

»Det er ikke nogen hemmelighed, at kunstmarkedet i årene efter krisen har haft det svært. Det har vi mærket hos Lauritz.com, hvor priserne på mange værker og kunstnere enten stagnerede eller direkte faldt. Generelt har onlineauktionerne dog været forskånet for de værste fald, og det skyldes nok delvis, at vi i større grad sælger værker i mellemprisklassen«, lyder det fra Mette Rode Sundstrøm.

Redaktionen anbefaler

Når en solstråle er 10 millioner kroner værd

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce