EVOLUTION. Det 170 meter lange værk af Ulrik Schiødt fra årtusindeskiftet er i gang med at blive revet ned, men Københavns Bymuseum har bevaret 14 tons beton til eftertiden. Her et billede fra 2008.
Foto: OLESEN PETER HOVE

EVOLUTION. Det 170 meter lange værk af Ulrik Schiødt fra årtusindeskiftet er i gang med at blive revet ned, men Københavns Bymuseum har bevaret 14 tons beton til eftertiden. Her et billede fra 2008.

Historisk graffitiværk kommer på museum

Københavns Bymuseum har hugget et stykke af Sydhavnens graffitiperle, værket 'Evolution' af Ulrik Schiødt, til samlingen.

Kultur tophistorie

Et normalt graffitimaleri lever et par dage. Måske en uge. Så er det væk. Overmalet med nyt eller vasket ned af kommunale kedeldragter med spanden fuld af kemikalier. Graffiti og street art er flygtig af natur, elsket og hadet, nu og her og væk i morgen.

Bortset fra 'Evolution'. Graffitikunstneren Ulrik Schiødts værk har siden 1999 prydet en 170 meter lang mur ved H. C. Ørstedsværket i Sydhavnen. Værket viser planeten Jordens historie fra big bang og mikroorganismers indtog til kæmpeblæksprutter og mammutter og frem til... ja, faktisk bare frem til at malingen slap op. Og det hele endte så i kunstnerens fortolkning med is og et stort øje midt i universet. Og det er netop denne slutscene i værket, som Københavns Bymuseum har sikret sig, fordi 'Evolution' var i gang med at blive revet ned, da der skal bygges på grunden.

»Det er en dobbelthistorie, vi bevarer. Det er naturligvis et vigtigt graffitiværk, som er berømt i København og udenfor landets grænser, men det er også et stykke storbykultur og en del af Københavns industrihistorie. Det er en mur omkring et område, hvor man har opbevaret kul til værkets produktion af energi og fjernvarme, indtil man i 1990'erne gik over til at bruge naturgas. Så det er også en del af vores energihistorie. Samtidig er det område noget af det sidste fra Københavns gamle havn og industritid, som bliver udviklet og bebygget«, fortæller Jakob Parby, museumsinspektør og projektleder for det nye Københavns Museum, der skal åbne i Stormgade i 2018.

Det er altså et stykke københavnerhistorie og et stykke kunsthistorie, som museet gemmer på fjernlageret indtil videre. I øvrigt det længste samtidsmaleri skabt af een kunstner her i landet, der krævede over 1.000 liter maling. Malingen var i øvrigt sponsoreret af H.C. Ørstedsværket. Siden har området været brugt flittigt af graffitimalere, der dog aldrig har malet oven på 'Evolution'. Den forladte industrigrund inde bag muren har til gengæld været brugt af generationer af graffitimalere som øveplads, hvor man i fred for forældre, politi og pædagoger kunne male med spraydåser.

»Maleriet og stedet karakteriserer københavnerne. Der har altid været en krig mod graffiti, men samtidig også en åbenhed og tolerance. Som museum vil vi gerne bevare også industrikulturen og streetart som urban kunstform. Og det er i dette lys indsamlingen af 'Evolution' skal ses. For Københavns kulturarv er jo ikke kun fine bygninger fra guldalderen, men også asfalt og beton og de mere rå sider af storbyen. Det vil vi også gerne bevare en bid af for eftertiden. Denne bid vejer så 24 ton«, siger museumsinspektøren.

Foto: OLESEN PETER HOVE

Jakob Parby fortæller, at museet har gjort, som museer gør, når noget er ved at gå tabt: De har foreløbig reddet, hvad de kunne redde, og begynder nu arbejdet med at sikre jernbetonen og malingen og i øvrigt finde ud af, hvordan 'Evolution' skal formidles til københavnerne fremover.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce