Köln. Forfatteren Kamel Daoud kæder overgrebene nytårsaften i Köln sammen med, at Vesten glemmer, at flygtningen kommer ud af en: » kulturel fælde, som især afspejler hans forhold til Gud og kvinden«.
Foto: Thilo Schmülgen/AP

Köln. Forfatteren Kamel Daoud kæder overgrebene nytårsaften i Köln sammen med, at Vesten glemmer, at flygtningen kommer ud af en: » kulturel fælde, som især afspejler hans forhold til Gud og kvinden«.

Kultur tophistorie

Algerisk forfatter starter bittert opgør om islam og sex i Frankrig

Kønslivet er den største elendighed i 'Allahs verden', mener den algeriske forfatter Kamel Daoud.

Kultur tophistorie

På den ene side står ’humanisterne’, som ser muslimske migranter og flygtninge som ofre for bomber og undertrykkelse i de lande, de flygter fra, og som ofre for ’islamofobi’ i Europa.

På den anden side finder vi en stribe arabiske intellektuelle med den algeriske forfatter og journalist Kamel Daoud i spidsen, som advarer Vesten mod »naivitet«.

»Man ser i flygtningen hans status, ikke hans kultur ... Man ser den overlevende, og man glemmer, at flygtningen kommer ud af en kulturel fælde, som især afspejler hans forhold til Gud og kvinden«, skrev Kamel Daoud i slutningen af januar i en kommentar i aviserne La Repubblica og Le Monde til begivenhederne i Köln nytårsaften.

Hermed lagde Kamel Daoud ufrivilligt op til en bitter fejde. Den tog for alvor fart, da 19 intellektuelle i en artikel i avisen Le Monde sidste måned afviste Kamel Daouds argumenter.

»I en europæisk sammenhæng støtter han en islamofobi, som flertallet bekender sig til«, hed det i artiklen.

Svaret på disse anklager fra kræfter på venstrefløjen og visse feminister har ikke ventet på sig, og det kommer fra den anden side af Middelhavet, hvor islamistiske grupper tiltager sig mere og mere magt på blandt andet kvindernes bekostning, som det er tilfældet i disse år i Kamel Daouds Algeriet og i det unge tunesiske demokrati.

»Der er tale om en ny fatwa mod Daoud«, skriver den tunesiske journalist og forfatter Fawzia Zouari i det seneste nummer af ugemagasinet Jeune Afrique.

Venstrefløjen og islamisterne

Fawzia Zouari stiller sociologerne, der ifølge hende betragter de arabiske samfund fra deres parisiske balkoner og sociologiske analyser, over for Kamel Daoud og andre kendte algeriske intellektuelle, som bor og arbejder i Algeriet.

Den kendte algeriske sociolog Marieme Helie Lucas har i flere indlæg i debatten, blandt andet i kulturmagasinet Télérama, anklaget Kamel Daouds modstandere på den europæiske venstrefløj for en form for nykolonialisme.

Der er tale om en ny fatwa mod Daoud

Ifølge Marieme Helie Lucas er disse kræfter så forblændet af flygtningenes og migranternes ’offerstatus’ og så bange for at forholde sig til undertrykkende elementer i islamisk/arabisk kultur, at de vil påtvinge kvinderne i den arabiske verden »et skandaløst hierarki af rettigheder«, hvor hensynet til mindretal, religion og kultur står over kvindernes rettigheder, som hun formulerer det i Télérama.

Annonce

Hun peger på et andet forhold, som går igen i mange arabiske intellektuelles diskussioner med især den europæiske venstrefløj, nemlig venstrefløjens forsøg på at købe aflad for Vestens koloniale undertrykkelse af den arabiske verden.

Sygeligt forhold til kvinden

For Kamel Daoud er det vigtigt, at europæerne får øjnene op for sider af arabisk-islamisk kultur og tradition, som de nu bliver konfronteret med i takt med de voksende strømme af flygtninge.

»Kønslivet er den største elendighed i ’Allahs verden’«, mener han, og den arabisk-islamiske verdens i forvejen »sygelige forhold til kvinden, kroppen og begæret« er ikke blevet mindre i de seneste år med udbredelsen af tørklæder, slør og forbud i de muslimske lande. Ifølge Kamel Daoud er det derfor naturligt, at en stor del af migranterne og flygtningene tager denne »elendighed« med sig.

Men ifølge de 19 intellektuelle, der overvejende er sociologer, forenkler Kamel Daoud sagen ved at »genbruge de mest forældede klicheer om islam« og helt se bort fra den økonomiske, politiske og sociale virkelighed, flygtningene lever i.

Kamel Daoud er som mangeårig redaktør og senest kommentator på den progressive algeriske avis Le Quotidien d’Oran vant til lidt af hvert, og i 2014 udstedte islamistiske grupper en fatwa mod forfatteren.

Det er i sig selv hårdt at leve med, og beskyldningen om islamofobi er for meget. Kamel Daoud har derfor besluttet sig for ikke at deltage i offentlige debatter.

Kamel Daouds kritikere bebrejder ham, at han anlægger rent psykologiske betragtninger på yngre muslimers overgreb på europæiske kvinder i Köln og i andre europæiske byer nytårsaften.

»Det er ikke, fordi folk er muslimer, at de handler således«, lød det forleden på tv-stationen Arte fra sociologen Eric Fassin, og han påpeger, at kvinder regelmæssigt bliver forulempet i forsamlinger, hvor indtagelsen af alkohol er stor.

Islamforskeren Olivier Roy peger i en enquete i Le Monde på, at der snarere er tale om en form for »machisme«, som er udbredt i hele middelhavsområdet, og de 19 sociologer i Le Monde understreger, at vi i de konkrete tilfælde taler om unge mennesker i en helt speciel og udsat situation. Kan man bruge den som et billede på den arabiske mand i det hele taget?

LÆS KLUMME

Annonce

Annonce

Annonce

Kommentatoren Michel Guerrin minder i Le Monde om, at Kamel Daoud i flere år har beskæftiget sig med de muslimske samfunds stadig mere anstrengte forhold til kvindens krop og seksualitet.

Så længe kvinden er undertrykt, udvikler de arabisk-islamiske samfund sig ikke, sammenfatter Michel Guerrin en del af Kamel Daouds tænkning.

Det samme forhold gælder i indvandrerkvartererne i Europa. I Frankrig har unge muslimske kvinder i årevis forsøgt at bekæmpe diskrimination, seksuel chikane og regulær vold mod kvinder organiseret af ’les grands frères’, storebrødrene.

Kamel Daoud lægger i sit indlæg vægt på, at det ikke er tilstrækkeligt at modtage flygtninge med velkomstskilte

Kvindegrupper som Ni Putes Ni Soumises (Hverken Ludere Eller Undertrykte) har jævnligt sammenstød med især dele af venstrefløjen, som advarer mod stigmatisering af dele af indvandrerbefolkningen og dens traditioner.

I Jeune Afrique tager Fawzia Zouari netop fat i traditionerne, som intellektuelle muslimer nu gør op med. »De vil ikke længere være naive beundrere af deres egne traditioner og religion. De vil ikke være gidsler taget af en vestlig verden, som er lammet af beskyldningerne om islamofobi og venstrefløjens skrupler ...«.

Velkomstskilte er ikke nok

Det er hårde ord, og på den anden side af denne front anklager Kamel Daouds kritikere ham for at ville tvinge vestlige værdier ned over de nyankomne.

Kamel Daoud lægger i sit indlæg vægt på, at det ikke er tilstrækkeligt at modtage flygtninge med velkomstskilte. Der venter et langt arbejde forude, hvor både de nyankomne og deres værter skal arbejde med sig selv.

»Man kan ikke begrænse flygtninge og migranter til et mindretal af lovovertrædere, men vi står over for et problem, som hedder ’værdier’, vi skal dele, påtvinge, forsvare og gøre forståelige«, fastslår han.

Ordene ’påtvinge’ og ’forsvare’ får hans modstandere til at se rødt, og de beskylder ham for at ville påtvinge andre respekten for kvinder.

Imens har Kamel Daoud valgt at forholde sig tavs, og en anden kendt algerisk stemme, forfatteren Boualem Sansal, risikerer at følge trop, hvilket ifølge chefredaktør Alexandra Schwartsbrod fra avisen Libération vil være et tab.

»Man har brug for deres stemmer ... og deres ord er så meget desto vigtigere, fordi de kommer indefra. De ved begge to, hvad de taler om«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce