Annonce
Annonce
Kunst

Har du set denne rustne ananas? Den er blevet stjålet

Ny udstilling sætter fokus på skulpturer, der er forsvundet, forlagt eller stjålet.

Det er svært at forstå, hvordan man kan forlægge en gigantisk jernananas.

Især når den er lavet af rustent, håndskåret svensk metal og er blevet så kendt, at den ligefrem har fået sit eget navn: Basildon the Pineapple.

Ikke desto mindre er det åbenbart, hvad der er sket for det firma, der skulle forvandle Ford Motor Companys gamle hovedkvarter til lejligheder i London.

LÆS OGSÅ Tyve forklædt som turister stjal værdifuld buste fra Glyptoteket

Officielt blev William Mitchells ikoniske springvandsskulptur fra 1977 sendt til opbevaring under ombygningen i 2011. Men et år senere måtte byggeselskabet erkende, at de ikke længere kunne lokalisere kunstværket.

Den britiske kunstner tror heller ikke, at der er tale om en forlæggelse.

William Mitchell siger til den britiske avis The Independent, at han frygter, at der ganske enkelt er tale om, at nogen har set deres snit til at sende den ikoniske ananas til ophugning og scoret en beskeden økonomisk gevinst.

Till skrot

Historien om Basildon the Pineapple er hjerteskærende for kunstelskere, men den er langtfra enestående.

I 2005 forsvandt den verdensberømte Henry Moores værk ’Reclining Figure’ fra en skulpturpark i Herfordshire. I sagens natur var den 3 tons tunge skulptur til en værdi af omkring 30 millioner kroner ikke blevet forlagt. Den var blevet tyvstjålet.

Vi har en fornemmelse af, at det, vi har afdækket indtil videre, kun er toppen af isbjerget

Duncan Wilson, direktør, Historic England

Politimanden Jon Humphries kom så vidt i sin efterforskning, at han mente at kunne fastslå, at skulpturen var blevet stjålet af tyve, der fragtede den bort på en lastbil og »efter al sandsynlighed« har sendt den videre til først Rotterdam og derefter muligvis Kina. Men det var ikke en fanatisk Henry Moore-samler, der ikke havde kunnet holde fingrene væk.

Det var ikke Moores kunstneriske tæft og runde former, der havde inspireret tyvene.

Det var en gevinst på omkring 15.000 kroner for metallet.

»Alt tyder på, at skulpturen er blevet behandlet af en ophugger og ødelagt så meget, at den aldrig ville kunne restaureres«, har Jon Humphries konkluderet.

En dusør på omkring 100.000 til den, der kunne bringe Moores værk tilbage til skulpturparken, kom muligvis for sent til at ændre kunstværkets skæbne.

Lang liste af tabt kunst

Disse kunstværker er bare to på en lang liste, der er ved at blive sammensat af den britiske organisation Historic England, der forsøger at kortlægge, hvor meget britisk offentlig kunst, der er gået tabt i årene efter krigen.

Gruppen har udsendt en efterlysning, hvor de beder briterne om at melde ind om forsvundne værker, lede efter de allerede eftersøgte og dele både fotos og minder om den kunst, der ikke længere står fremme.

»Håbet er, at vi ved at sætte fokus på problemet kan opspore stykker af de forsvundne værker«, siger administrerende direktør for Historic England Duncan Wilson til den britiske avis The Guardian.

LÆS OGSÅStjålen Rodin-skulptur kan gemme sig i kunstens underverden i årevis

Historic England er bevidst om, at der vil være værker, der ganske enkelt er gået tabt for eftertiden hos ophuggere, men man håber, at der måske er kunst, der har forputtet sig på lagre, er blevet flyttet uden papirer og pludselig kan blive genopdaget og få deres retmæssige plads i den britiske efterkrigstids kunsthistorie.

Den britiske befolknings minder, fotos og hjælp til at finde skulpturerne kommer til at indgå i udstillingen ’Out There’, der åbner på Somerset House i London til februar om den offentlige kunst, og organisationen lokker med, at de, der kan bidrage med oplysninger, får mulighed for at blive inviteret til et specialarrangement på Somerset House.

Manglende tyre

Det er ikke første gang, briterne forsøger sig med at lave en samlet liste over offentlige skulpturer.

Allerede i 1997 gik organisationen Public Monument and Sculpture Association i gang med at forsøge at lave en komplet fortegnelse over alle de offentlige statuer, skulpturer og monumenter, der findes i Storbritannien.

Også i Public Monument and Sculpture Association har der i årevis været bekymring for sikkerheden for skulpturer på offentlige steder.

I 2005 efter tyveriet af den berømte Henry Moore-skulptur vurderede organisationen, at antallet af kunsttyverier var steget med 500 pct. i de forløbne fem år.

LÆS OGSÅSkrottyve står bag bølge af skulpturtyverier

Britiske jernbaner og kirker har været udsat for lignende organiseret tyveri fra forbrydere, der er gået benhårdt efter metalværdi frem for den kunstneriske værdi.

Andre forsvundne kunstværker er måske mere mystificerende. Blandt de mere specielle ting, der er forsvundet, er fire 2 meter høje tyre i fiberglas, der havde stået uden for The Bull Centre, et indkøbscenter i Birmingham. Tyrene lavet af kunstneren Trewin Copplestone havde stået der, siden centeret blev åbnet i 1963, men forsvandt sporløst i forbindelse med en ombygning.

De vejede hver især 9 tons og var ikke lavet af metal og burde være nemme at få øje på, selv i en stor lagerhal.

»Vi har en fornemmelse af, at det, vi har afdækket indtil videre, kun er toppen af isbjerget«, siger Duncan Wilson.

Redaktionen anbefaler

Fra en kostbar Rembrandt til et fortsat savnet fiskefad - 5 spektakulære kunsttyverier i Danmark

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce