Pittoresk. Der er gang i mobilkameraerne på Louisiana for tiden.
Foto: Melissa Hjerrild Kühn

Pittoresk. Der er gang i mobilkameraerne på Louisiana for tiden.

Trods kritik af museumsselfies: Direktører er glade for tendensen

Kunstselfien er en del af det moderne museumsbesøg, siger direktører.

Kunst

Hold kontakten med publikum på Facebook.

Få dem til at hashtagge dig på Instagram. Lav interaktiv formidling.

Dosmersedlen for moderne museumsdrift er lang, og et af punkterne, museerne med rette kan sætte flueben ved, er billeddelen.

For tiden svømmer billedtjenesten Instagram over med prikkede billeder fra Louisiana, Eckersberg fra Statens Museum for Kunst, Monet i Aros, vandsøjler fra Cisternerne på Frederiksberg og og og.

Kunstselfien og den 'instavenlige' udstilling er i høj grad en realitet. Ifølge kritikere både nationalt og international, har det konsekvenser for kunstoplevelsen.

»Måske er der en fare for, at man går glip af den meditative fornemmelse af uendelighed, som Kusamas værker tilbyder. Af en fordybelse, der måske allerede forsvinder på et massemuseum, hvor man ikke får ro i installationerne alligevel, men som i hvert fald understreges af den lidt blaserte selfie-gestus. Og det er da lidt ærgerligt, tænker jeg«, skriver anmelder Torben Sangild om den aktuelle Yayoi Kusama udstilling på Louisiana i en kommentar på kunsten.nu.

Her skriver han også, at museerne måske går lidt for langt for at tækkes gæsterne. Ikke på Louisiana, siger Marie Laurberg, der har kurateret Kusama-udstillingen.

»Vi indretter ikke vores udstillinger efter andet end de kunstneriske forudsætninger. Kusama er en enormt original og meget spændende kunstner, som over de seneste år i den grad er blevet genindskrevet i kunsthistorien«, siger hun.

Hun mener ikke, at museet har noget at gøre med, at gæsterne flagrer rundt med deres smartphones.

»Det med selfies er et kulturelt fænomen, og ikke noget der udspringer af kunsten. Brugerne vælger at dele på Instagram, og det synes vi bare er positivt, for det viser at mange er glade for udstillingen. Det er en moderne form for mund til mund metode«

Museum selfie day

Den amerikanske kunstkritiker Brian Droitcour skrev i 2012 et indlæg, hvor han argumenterede for, hvorfor #artselfie kunne være en fed ting. I hvert fald,hvis den bliver brugt på steder, hvor det giver mening i forhold til kunsten. Sidste år kom ideen om at have en årlig #museumselfieday til. I dag mener Droitcour, at han har skabt (hvis man da overhovedet kan sige det) et fænomen, der er med til at forfladige kunsten.

Eller som han skriver på Twitter:

Chefredaktør og stifter af kunsttidsskriftet Hyperallergic, Hrag Vartanian, har på samme måde som museumsfolkene et ambivalent forhold til kunstselfien og ideen om, at museerne får gæsterne til at lægge billeder på de sociale medier.

»Det der bekymrer mig er, at besøgende på museer forventes at reagere med det samme og poste billeder med hashtags, hvilket giver en følelse af øjeblikkelig tilfredsstillelse og fordrer, at folk fælder en hurtig dom«, skriver han i en mail til Politiken.

Problemet med det er, skriver han, at museerne med opfordringerne til at lægge billeder på nettet, forfordeler værker, som er subtile og komplekse, værker man ikke forstår med det samme. I stedet vil 'flotte', positve og visuelt imponerende værker blive eksponeret uforholdsmæssigt meget.

»Problemet er, at man ikke får konteksten med«, skriver han.

Aros kan godt lide et »Kodak-moment«

På Aros i Aarhus er musuemsdirektør Erlend Høyersten ikke bange for at indrømme, at han tænker over, hvordan udstillingerne kan fungere på de sociale medier.

Der må gerne være »Kodak-moments«, men han synes, at udstillingen skal styre, om den passer til sociale medier. Ikke den anden vej rundt.

»Vi havde en udstilling af Michael Kvium, 'Fools', hvor der var sådan et selfie-sted. Det var Michaels egen idé. Det underbyggede hele ideen med udstillingen, at folk stod der og selv blev til fools«, siger Høyersten.

På den nuværende udstilling med Monet er der hængt et originalt billede op i noget der ligner et venteværelse.

»Her opfordres endvidere til at sætte sig i en af ’venteværelsets’ stole og gå selfie-vejen, #arosart, #monet, #drømmenomatgåviralt«, skrev vores anmelder om udstillingen.

Men sådan er det ikke, mener Høyersten. Ideen med venteværelset kom lang tid før ideen til at folk kan fotografere sig selv. Selfiedelen i udstillingen handler om, hvordan vi opfatter Monet, om forskellen mellem virkeligt kunstværk og reproduktion. Et tema, der er aktuelt med en kunstner, der kan købes på kopper og t-shirts og viskelædre og køkkenting in infinitum, siger direktøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kan du ikke nogle gange få for meget af, at folk går rundt og tager billeder af alting?

»Jeg vil selvfølgelig gerne have, at folk skal forholde sig til kunsten, og fordybe sig i kunsten. Det er nogle af vores kvaliteter. Ting går hurtigt i verden, og vi har muligheden for at invitere folk ind til noget helt særligt. Af og til kunne man ønske sig at slippe for de lysende skærme over det hele. Det ville være dejligt. Men det kan man jo ikke«, siger han.

Han sender et link til billedet herunder.

»Når jeg ser det her billede, tænker jeg bare »oh my God«. Jeg kan ikke lade være med at grine, for det er jo fjollet«, siger han. Det er Van Gogh, der gemmer sig bag alle telefonerne, hvis nogen skulle være i tvivl.

En formidlingsting

Mikkel Bogh, direktøren på Statens Museum for Kunst, er ikke bange for, at han forfladiger nationalgalleriet ved at forsøge sig med flere forskellige former for formidling.

»For os er sociale medier et meget vigtigt redskab. Det er en måde at nå nogle folk, som vi ikke ville nå ellers«, siger han. Statens Museum for Kunst er Danmarks museum, altså hele Danmarks, men »der er meget lang vej igen, før vi faktisk er det«, siger han. Undersøgelser viser, at det i hovedsagen er folk med penge og lange uddannelser, der besøger.

»Vi skal både være i stand til at formidle til de folk, der ser Eckersberg - ja, måske hører ordet guldalder - for første gang, og for dem, der har arbejdet med ham i 40 år«, siger han med henvisning til den aktuelle Eckersberg-udstilling på museet.

Art world superstar Van Gogh #vanGogh #moma #art @themuseumofmodernart #nyc #lisedrikkervinmensjegserpåkunst @lisepennington

Et billede slået op af Erlend Høyersten (@erlendhoyersten) den

I udstillingen er der et rum, hvor man kan 'gå ind i et Eckersberg-billede' og se sig selv i et spejl. Altså blive en del af billedet. Det er ikke, siger Mikkel Bogh, tænkt som et selfie-rum. Men det er det blevet.

»Vi kan se, at det er sådan nogen benytter det, og det er fint«.

Man kan også tage Eckersberg-billeder til Instagram og deltage i konkurrencer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er for folk, der gerne vil lege med. Det er fint, men at lave et decideret selfiested i en udstilling, det har jeg svært ved at forestille mig, at vi gør«, siger han. Folk der ikke gider det digitale legetøj kan bare gå forbi.

»Det er ikke fordi vi får færre værker, vi får bare flere åbninger til dem«.

Hvad gør du selv, når du går på museum?

»Jeg er selv en ret konservativ museumsgæner. Selv om jeg også lægger billeder på Instagram, så tænker jeg da af og til, hvis jeg eksempelvis står foran Mona Lisa og kun kan se telefoner, at det kunne være dejligt, hvis folk så på billederne i stedet for kun at fotografere dem«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce