Foto: Hans Christian Jacobsen

Fremtiden tilhører kvinderne - og du kan være med: »Vi skal vende bøtten fuldstændig. Der har kun været fiaskoer, når mænd har styret showet«

I Aarhus har kunstnerne Anohni, Kembra Pfahler og Johanna Constantine fra New York åbnet ’Future Feminism’. Udstillingen er et radikalt opråb om at lade kvindelige værdier vende udviklingen i en verden, der gisper af miljøproblemer.

FOR ABONNENTER

De 13 dogmer, der er udformet som cirkelformede monumenter, lyser op i det mørke udstillingslokale ’O’ Space ved havnen i Aarhus. I midten af rummet sidder tre af de kvinder, der har formuleret dem: Anohni, Kembra Pfahler og Johanna Constantine.

Sammen er de aktuelle og til stede i den europæiske kulturby med udstillingen ’Future Feminism’. Den inviterer ikke blot publikum til at se på dogmerne og tænke over, hvad kunstnerne mener med opråb som »Fremtidens feminisme fordrer deltagelse af alle mennesker« og »genopret den kvindelige arketype som central for skabelsen«, der står skrevet på engelsk. Den udfordrer også publikum ved at bede om vores deltagelse.

»I virkeligheden er det ikke så meget en udstilling i traditionel forstand. Vi viser ikke nogen smukke genstande frem i et rum. Vores udstilling er mere en invitation og en udfordring til at deltage i aktiviteterne her. Vi vil selv deltage hver dag, indtil udstillingen er forbi, og vi ønsker virkelig, at folk bruger os, mens vi er her«, siger sangerinden Anohni.

Hun er den bedst kendte af de tre og blev oprindelig født som pige i en drengs krop, hvorfor hun i mange år brugte sit oprindelige navn, Antony Hegarty. Både som Anohni og som frontskikkelse i rockgruppen Antony & The Johnsons har hun haft succes i et omfang, som Johanna Constantine og Kembra Pfahler ikke har prøvet.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce