Wearing kalder dette foto fra 2003 for ’Selvportræt af min bror Richard Wearing’. Det er en selvmodsigende titel. Portrætterne i hendes udstilling har alle det til fælles, at hun – Gillian Wearing – er den gennemgående person, forvandlet og forklædt.
Foto: Tilhører Heather Podestas samling

Wearing kalder dette foto fra 2003 for ’Selvportræt af min bror Richard Wearing’. Det er en selvmodsigende titel. Portrætterne i hendes udstilling har alle det til fælles, at hun – Gillian Wearing – er den gennemgående person, forvandlet og forklædt.

Kunst

Hvad er en rigtig familie? På udstillingen 'Family Stories' taler værkerne for sig selv, men den sparsomme enetale giver en ufuldstændig kunstoplevelse

Med en usædvanlig, men også krævende udstilling på SMK har den engelske kunstner Gillian Wearing valgt et emne, der bør vedkomme alle og enhver. Formidlingen begrænser sig dog mest til den nye skulptur uden for museet.

Kunst
FOR ABONNENTER

Ligesom andre store museer vil Statens Museum for Kunst bruge sine organisatoriske og kuratoriske kræfter på noget, der har bud til et større og især voksent publikum.

Gillian Wearings udstilling på SMK er bygget op over et emne, der bør vedkomme alle, gamle som unge, brune som hvide, hetero- som homoseksuelle, ensomme som tosomme.

Temaet er nemlig familien, herunder den danske familie, det vil sige dig og mig, hvad enten vi bor sammen eller hver for sig, i palæ eller parcelhus, i lejlighed eller kollektiv. Vores alder, køn, hår og hudfarve, eventuelle afkom, bopæl etc. er ikke afgørende. I dag kan man være en rigtig dansk familie på mange måder, statistisk set, for hvad der er rigtigt, er ikke nødvendigvis typisk.

Et eksempel på en rigtig dansk familie præsenterer sig allerede uden for museet, i skikkelse af en ny skulptur, støbt i bronze.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce