’Trappetrin’ fra 1930 genkalder med sine skarpe skygger trappescenen i Sergej Eisensteins 1925-film ’Panserkrydseren Potemkin’ om en optakt til den russiske revolution.

’Trappetrin’ fra 1930 genkalder med sine skarpe skygger trappescenen i Sergej Eisensteins 1925-film ’Panserkrydseren Potemkin’ om en optakt til den russiske revolution.

Kunst

Portrætter af almindelige sovjetborgere markerer 100-året for den russiske revolution i ny udstilling

Med fotografier af Aleksandr Rodtjenko og en samling originale gadeplakater markerer Sorø Kunstmuseum den russiske revolution. Men bare rolig: Museet fejrer den ikke.

Kunst
FOR ABONNENTER

Revolutionens billeder’ har som sit centrum fotografier af Alexander Rodchenko.

Alexander Rodchenko – eller Aleksandr Rodtjenko, som han rettelig staves hertillands – havde sine bedste år i det 20. århundredes første håbefulde årtier, hvor Sovjetunionen turde sætte en revolutionerende dagsorden for en ny kunst til det russiske folk. Rodchenko blev en af den abstrakte konstruktivismes mest alsidige repræsentanter.

Han underviste ved Proletkult-skolen i Moskva, blev direktør for museet for kunstnerisk kultur og var nær ven med toneangivende revolutionære kunstnere som Kasimir Malevitj og Vladimir Tatlin.

Han opnåede magt og indflydelse og var på medlemslisten af kulturpolitiske organisationer som Narkompros og Inkhuk, som man skulle være med i, hvis man ville være sikker på at spille en rolle i sin egen fremtid.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce