Bagsiden. Den lille plakat øverst til højre på den sorte flade er blevet vendt om.
Foto: Esbjerg Kunstmuseum

Bagsiden. Den lille plakat øverst til højre på den sorte flade er blevet vendt om.

Kunst

Museum vender billede om efter kritik fra DF-politiker

Esbjerg Kunstmuseum afviser at have lagt sig fladt ned på maven.

Kunst

Det hvide rektangel øverst til højre i ovenstående billede er en plakat. En politisk valgplakat, for at være præcis, men fra og med i går er det – som det fremgår af fotoet – bagsiden af plakaten, som gæsterne på Esbjerg Kunstmuseum får at se.

Plakaten, som i sin fortid ude på virkelighedens lygtepæle plæderede for DF-politikeren Michael Larsen, har ellers hængt med motivet fremme siden oktober: Da åbnede kunstmuseet udstillingen ’Bastard’ med kunstneren Claus Carstensens samling af malerier, fotografier, kitsch og ting, han har støvet op rundt omkring.

Det skete som led i en ny udstillingsserie om kunstneres private samlinger.

En politiker i røret

Men efter tre måneder uden problemer fik museumsdirektøren i juleferien et opkald. Nogen havde fortalt Michael Larsen, at hans plakat var på museum, inklusive de overskæg og nazistiske svastikasymboler, som DF-modstandere havde overmalet den med i sidste valgkamp. Nu var han i røret for at høre, om museet ville være venligt ikke at vise den plakat.

Har museet lagt sig fladt på maven? Museumsinspektør Christiane Finsen svarer med et modspørgsmål:

»Er det dét, vi gør?«.

Plakaten er jo ikke fjernet, lyder det fra museet, og det er nu op til hver enkelt at afgøre, hvad, og måske især hvem, der udstilles, når en plakat vender den anden vej. Og hvad man kan mene om kunstens frie udfoldelse i den sammenhæng.

Og så skylder vi lige at hjælpe folk uden trænet kunstblik: Det er ikke den store svagt lyserøde flade, der vender forkert. Den store flade er et lærred med ægte kunst, malet af kunstneren Peter Bonde. Med vaginaldeo.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden