Flygtningekrise. Ai Weiwei lader sig fotografere som den lille flygtningedreng, der er skyllet op på stranden.
Foto: Rohit Chawla/India Today

Flygtningekrise. Ai Weiwei lader sig fotografere som den lille flygtningedreng, der er skyllet op på stranden.

Kunst

Ai Weiwei lader sig fotografere som druknet flygtningebarn

Ai Weiwei har arbejdet på Lesbos i forbindelse med en række projekter, der har at gøre med flygtningekrisen.

Kunst

Om morgenen 2. september 2015 skyllede liget af den 3-årige syriskkurdiske dreng Aylan Kurdi i land nær den tyrkiske turistby Bodrum.

Han lå i vandkanten i sine blå shorts og en rød T-shirt. På maven og med armene ned langs siden. Som intet barn skal ligge: afmægtig som kun i døden.

Sammen med sin mor, far og bror havde han forsøgt at sejle til den græske ø Kos, men kun faren overlevede. Billedet blev vist på tv, trykt i aviser, delt på nettet og var efter et par dage nærmest blevet symbol på flygtningenes skæbne.

LÆS MERE

Forleden lagde den 58-årige verdensberømte kinesiske kunstner Ai Weiwei sig i samme stilling på en strand ikke langt derfra. Nemlig i en dynge småsten i vandkanten på en anden græsk ø, Lesbos, i et forsøg på at forene ting, der optager ham. Kunstens billeder. Og skæbnen for de flygtninge fra blandt andet Syrien, som i disse måneder søger i retning mod Europa.

Fra betragtning til handling

Ai Weiwei har arbejdet i et studie på Lesbos i forbindelse med en række projekter, der har at gøre med flygtningekrisen. Forleden hjalp han asylansøgere, der gik i land på en strand nær øens hovedby, Mytilini. Og så lod han sig altså fotografere i samme stilling, som den 3-årige Aylan Kurdi blev fundet i for 5 måneder siden.

Ifølge Washington Post blev billedet taget til brug for en artikel i bladet India Today, men skal også indgå i en kunstudstilling ved India Art Fair.

Forleden trak Ai Weiwei et af sine værker fra en udstilling på ARoS i Aarhus i protest mod de danske asylstramninger. I den forbindelse sagde han til The Guardian:

»Jeg har set tusindvis komme hver dag, børn, babyer, gravide kvinder, gamle kvinder, en ung dreng med én arm. De kommer uden noget, barfodede, i sådan en kulde, og er nødt til at spadsere over den klippefyldte strand«.

»Det er en personlig handling, meget simpelt; en kunstner, der forsøger ikke kun at betragte, men også at handle«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden