Annonce
Annonce
Kunst For abonnenter

Provokerende udstilling vil åbne vores øjne for symbolismen

Var Signac symbolist? Var Kandinsky? Væsentlig udstilling på Ateneum i Helsinki.

For ikke at skræmme publikum med alt for mange udstillinger om den svære samtidskunst har mange museer i de senere år søgt tilflugt i modernismens nemmere fordøjelige fortid.

De fleste er nu engang mest trygge ved kunst, hvis indhold de kan nikke genkendende til.

Derfor har vi oplevet den ene grandiose temaudstilling efter den anden om især symbolismen, denne mærkelige isme, som i modsætning til forgængeren impressionismen slet ikke er en vel defineret stil, men snarere en frigjort og svimlende visionær holdning over for alle de naturindtryk, som vi af gammel vane kalder for virkeligheden.

Epidemisk tilstand
På baggrund af de mange udstillinger kunne man få det indtryk, at symbolismen altid har været et udpræget nordisk fænomen, der kun trivedes i lande med korte somre, lange kolde vintre og sparsomt dagslys. Men det er slet ikke tilfældet.

Set i et større geografisk perspektiv var symbolismen en epidemisk tilstand omkring forrige århundredskifte. Den begrænsede sig nok til visse motiver, landskabet ikke mindst, men ellers kendte den ikke til grænser.

For at blive overbevist behøver man blot flyve til Helsinki og ind på Ateneum til udstillingen '52 sjæle'.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce