På stranden. J.F. Willumsens maleri af en liggende dreng er fra 1904. Uden titel.
Foto: Galleri Bo Bjerggaard

På stranden. J.F. Willumsens maleri af en liggende dreng er fra 1904. Uden titel.

Kunstanmeldelser

Samtidskunstneres fortolkning af Willumsen skaber fantastisk synergieffekt

J.F. Willumsens værker møder samtidskunst, skabt særligt til lejligheden.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Det kunne være gået gruelig galt, da Galleri Bo Bjerggaard bad ni af sine faste kunstnere forholde sig til værker af Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958), som galleriet har opkøbt gennem de sidste mange år.

Men al forudfattet frygt fordamper på stedet, så snart man ser det allerførste værk på udstillingen, nemlig Ivan Andersens ’Seven Steps to Heaven’, der er en variation over et værk uden titel af Willumsen fra 1914.



Ved første øjekast ser de to værker nærmest helt ens ud, med takkede graner i forgrunden og en snedækket bjergtinde bagerst i billedet. Formatet er også det samme, men det er teknikken bestemt ikke, for hvor Willumsen tegnede sit motiv med oliekridt på papir, har Ivan Andersen skåret sine billedelementer ud i farvelagt krydsfinér.

Og derved får Andersen ikke bare opdateret udtrykket gevaldigt, men også understreget det på én gang rå og storslåede i naturen.

Den knaldrøde kvindekrop
Ivan Andersen er ikke alene om at prøve noget nyt, for på udstillingen kan man også se det formentlig første fotografi fra Per Bak Jensens hånd, der er rystet!

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce