Stilstand. Det er godt set af M/S Museet for søfart at have en særudstilling om Storm, men udstillingen holder ikke samme niveau som resten af museet - blandt andet fordi opsætningen sine steder virker stillestående.
Foto: Jacob Ehrbahn

Stilstand. Det er godt set af M/S Museet for søfart at have en særudstilling om Storm, men udstillingen holder ikke samme niveau som resten af museet - blandt andet fordi opsætningen sine steder virker stillestående.

Det trækker op til storm i Helsingør, men for sent

M/S Museet for Søfart har fundet et spændende emne i stormen og breder det ud i både billed- og lydkunst. Men man mærker for lidt til stormens styrke.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

På togturen fra Svanemøllen til Helsingør er den med hele vejen. Den flår i efterårets trækroner langs kystbanen, den slukker cigaretter på perronen i Snekkersten og slår kraverne op i Espergærde. Det er ikke stormstyrke, bare kuling, men på havnen i Helsingør spytter bølgerne alligevel skummende hvidt ind over bolværket. Den skal nok komme, stormen, og når den gør, er der ét sted, man mærker den først og størst: på havet.

Det er én grund til, at det er godt set af M/S Museet for Søfart i Helsingør at lade sæsonens særudstilling handle om netop storm. Stormen, søen og skibene hører sammen, og ingen har så mange historier at fortælle om storm som søfolk.

En anden er, at emnet bare er godt. Storm er fedt. Det er drama, det er tragedie, der er vilde kræfter, kamp og katastrofe.

Og så har stormen mange lag. Det er både et aldeles virkeligt naturfænomen, der endda opererer efter nærhedsprincippet, fordi det i modsætning til vulkaner og flodbølger faktisk hyppigt rammer os i Danmark, med simultane breaking-orgasmer på alle nyhedsplatforme til følge.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce