Nysgerrigt. Kristofer Hultenberg og Thomas Bangs kunst kræver, at man som publikum er lige så nysgerrig, som de er som kunstnere. Her ses et udsnit af Thomas Bangs 'Layers of intervention' (2011-12).
Foto: fra udstillingskataloget: Erling Lykke Jeppesen

Nysgerrigt. Kristofer Hultenberg og Thomas Bangs kunst kræver, at man som publikum er lige så nysgerrig, som de er som kunstnere. Her ses et udsnit af Thomas Bangs 'Layers of intervention' (2011-12).

Kunstanmeldelser

To specielle kunstnere får mening i nysgerrig udstilling

Et meningsfuldt møde mellem en billedhugger og en kunstmaler finder for tiden sted på to udstillingssteder.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Det er ikke hverdagskost, at en ældre billedhugger og en yngre maler går så godt i spand, som Thomas Bang og Kristofer Hultenberg gør det i to udstillinger, i Møstings Hus og i noget mindre udgave hos Henningsen Gallery.

For begge går deres egne veje. Men de går dog i parallelle retninger.

Begge repræsenterer en kølig, akavet og nærmest lidt aparte perfektionisme, og begge går tilsyneladende ind for, at det må være det væsentlige værks pligt at trodse alle de nemme forventninger, man kan stille til moderne skulpturer og moderne billeder.

Sammenhæng i kunstnerens bevidsthed
Thomas Bangs (født 1938) skulpturer er forestillingsløse sammenføjninger af strukturer i forskellige farver og former. De materialer, han anvender, rækker fra træfinér, læder, kulblyant til jern.

Men det er måden, han føjer dem sammen på i redskabs- eller brolignende konstruktioner, der adskiller ham fra så mange andre i hans samtid.

Man kan sige, at værkerne etablerer en slags sprængt univers, som kunstneren har forsøgt at samle igen, ud fra fornemmelsen for sine materialers visuelle kemi.

Hvis der eksisterer en sammenhæng, findes den primært i kunstnerens bevidsthed. Det er ham, der har samlet og iscenesat værkerne hver for sig som et omhyggeligt planlagt postulat. Det er denne stædighed og egensindighed, der gør hans former så stærke og kompromisløse.

Næsten på samme måde med Kristofer Hultenbergs (født 1971) billeder. Hvor Bang tager den tredje dimension i anvendelse, nøjes Hultenberg med to. Han tegner og maler med akryl og grafit på træplader.

Men ligesom Bang frembringer han ikke noget, der allerede eksisterer i beskuerens private magasin af oplevelser og genkendelser. Det eneste, der kan ligne en Hultenberg, er måske andre værker af Hultenberg. En særlig kilde til identifikation er de små tegnefejl, som kunstneren bevidst efterlader på fladen, og som han aldrig helt sletter sporene af.

Det ville være rigtigere at sige, at han tegner, end at han maler. Vi kender ikke den logik, som konstruerer hans værker. Vi ved heller ikke, om der overhovedet ligger nogen logik bag.

Hvad der derimod ligger fast, er kunstnerens evne til at forfølge sine egne spor, også selv om publikum slet ikke kan følge med. Det er en styrke i overskudsfattige og behagelystne tider, og den må man respektere.

Publikums nysgerrighed
Nemt tilgængelige er ingen af dem. Og heller ikke nemt forståelige. Katalogteksten byder i den henseende ikke på stor pædagogisk hjælp, men er blot et bevis på, at disse værker afviser alle sproglige tilnærmelser og forklaringer. Det må man forvente af en udstilling med titlen ’Tilstandsrapport vedr. umiddelbart uidentificerbare omstændigheder’.

Stillet over for én af Hultenbergs tegnede konstruktioner eller én af Bangs skulpturer skal man ikke stille spørgsmålet: Hvorfor dog? Man skal meget hellere spørge: Hvorfor i grunden ikke?

Måske ville jeg ligefrem fornærme disse kunstnere, hvis jeg hævdede, at nu forstår jeg dem, nu tror jeg, at jeg kender den formel, de benytter og følger. For der er ingen formel, ingen opskrifter, ingen henvisninger. Men der er en betydelig nysgerrighed efter at udforske skulpturens respektive billedets muligheder i grænselandet til det uprøvede og umulige.

Det er denne nysgerrighed, som publikum også bør gøre til sin. Hvis dette publikum vel at mærke har overskuddet til at give sig i kast med de problemstillinger, som hvert værk sætter op som en kunstnerisk nødvendighed.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce