Endestation. Nikolaj Bendix Skyum Larsens værk består af video og de figurer, indpakket i betondug, som repræsenterer døde flygtninge. Foto: Fotografisk Center

Endestation. Nikolaj Bendix Skyum Larsens værk består af video og de figurer, indpakket i betondug, som repræsenterer døde flygtninge. Foto: Fotografisk Center

Totalinstallation er et storslået monument over dem, der ikke nåede frem til Europa

Man skal vide, hvad Nikolaj Bendix Skyum Larsens værk handler om, for at videoværket kan træde i karakter.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

For at komme ind på Fotografisk Center, må man først op ad en lille trappe i Staldgade. Først derefter træder man ned under vandoverfladen!

Det er ikke bare i vandet, men under vandet, at Nikolaj Bendix Skyum Larsens ambitiøse videoværk ’End of Dreams’ udspiller sig. Værket fylder både rummet og sanserne, det er flerdimensionelt, sammensat og mangesidigt, for det nøjes ikke med at påvirke os med sine blånende billeder.

’End of Dreams’ er en såkaldt totalinstallation, og totaliteten består i dette tilfælde af lyd, fotografi, skulpturer og fire store videoprojektioner.

De fire projektioner er tilmed i panorama-format, så man næsten føler sig som passager på Nautilus, kaptajn Nemos undervandsbåd i ’En verdensomsejling under havet’. Én projektion finder vi på væggen bag indgangspartiet. Så er der én på hver af sidevæggene. Og endelig er der én på væggen for enden af dette udstillingsrum, der har været en blodig slagtehal i Kødbyen.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce