spøgelsesstemmer. Svenske Carl Michael von Hausswolffs indslag lød, som om stemmen kom fra det hinsides opfanget i en bisværm.
Foto: Nikolaj Kunsthal

spøgelsesstemmer. Svenske Carl Michael von Hausswolffs indslag lød, som om stemmen kom fra det hinsides opfanget i en bisværm.

Kunstanmeldelser

Hyper-nordisk lydkunstprojekt blev kvalt i rumklang

Nikolaj Kunsthals voldsomme akustik lod desværre ikke kunstværkerne tale for sig selv.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Det mest fremtrædende ved lørdagens premiere-event og liveudsendelse af internetradiostationen The Lakes ’Works for Radio’ var valget af location. Nikolaj Kunsthals kirkerum var akustisk anskuet en særdeles speciel medspiller – eller snarere modspiller.

Det var mildt sagt udfordrende at høre, hvad der blev sagt fra den lille scene, hvor de to ellers meget veloplagte og sympatiske radiomestre Jan Stricker og Jan Sneum interviewede hver af de 8 deltagere i ’Works for Radio’. Det var et dejlig chillet setup, med masser af kærlighed i luften, men så bare indhyllet i utrolige mængder rumklang.

Som en kollega sagde i pausen, måtte der næsten være tale om en akustisk pointe fra de to lydnørders side. Om rummets akustik har hjulpet på oplevelsen af de 8 korte lydværker/kompositioner, ved jeg ikke. Jeg har forsøgt at finde dem online for at efterlytte fra skrivebordet, men uden held. Så nærværende anmeldelse er altså svøbt i rumklang.

Den svenske lydkunst-superstjerne Carl Michael von Hausswolff lagde for med værket ’A Bee Called Ramon’, der, så vidt jeg forstod, kredsede om spøgelsesstemmer og i dette tilfælde en stemme fra det hinsides opfanget i en bisværm. Det kan være, at jeg tager helt fejl, det var som sagt svært at høre.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce