Balance. Se grundigt på dette foto af en tankstation ved nattetid. Det er lavet - og ikke bare fotograferet - af Balder Olrik. Man kan ikke se, hvad han har fjernet. Men man kan se, hvad han har føjet til: det rektangulære felt til højre, som får hele billedet til at balancere.
Foto: David Stjernholm

Balance. Se grundigt på dette foto af en tankstation ved nattetid. Det er lavet - og ikke bare fotograferet - af Balder Olrik. Man kan ikke se, hvad han har fjernet. Men man kan se, hvad han har føjet til: det rektangulære felt til højre, som får hele billedet til at balancere.

Kunstanmeldelser

Kunstfotograf gør diskret vold på virkeligheden med afbalancerede billeder

Balder Olrik, en af de unge lovende løver i 80’ernes danske kunst, er efter en længere pause tilbage.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Det er ingen logisk selvfølge, at en kunstner altid vil vende tilbage til kunstlivet, skønt han i en årrække har lavet noget helt andet, efter eget valg – og endda med endnu større succes, sådan økonomisk.

Men for de fleste med et talent og en interesse for at skabe billedkunst gælder det, at den frie kreative udfoldelse, som forbindes med dette fag, bliver ved at med at trække i dem som en udfordring og en fristelse, som de i længden ikke kan sige nej til.

Balder Olrik kunne ikke sige nej, især ikke efter at have solgt sin virksomhed og sikret sig den økonomiske basis for en – i princippet – friere og mere uafhængig indsats. Hans nye værker hos Martin Asbæk ligner i hvert fald ikke dem, som skabte hans navn i 1990’erne.

Der er sket meget med ham, men der er sket endnu mere med verden omkring ham, og netop det ved han bedre end de fleste.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce