Cobra. Svenske CO Hultén mødte de kommende Cobrakunstnere i København sidst i 1930’erne og lod sig inspirere. Illustration fra udstillingen

Cobra. Svenske CO Hultén mødte de kommende Cobrakunstnere i København sidst i 1930’erne og lod sig inspirere. Illustration fra udstillingen

Kunstanmeldelser

Dansk og afrikansk kunst mødes hos svensk Cobramaler

Den svenske kunstner CO Hultén fik inspiration fra de danske Cobrakunstnere - men også fra afrikansk kunst.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Det kan godt være, at hans svenske navn ikke siger det store danske kunstpublikum så meget, men ved man lidt om de danske Cobrakunstnere, vil man genkende dem i CO Hulténs tidlige værker. Her finder man nemlig en overraskende bred vifte af malemåder, der er tydeligt inspireret af de få år ældre danske kunstneres tilgang til kunsten.

’Kæmpende fugle’ fra 1949 peger således tilbage på Carl-Henning Pedersens både bastante og dynamiske udtryk fra krigsårene, ’Sandhedens metamorfose’ (1947) minder om Asger Jorns samtidige eksperimenter med en organisk linjeføring, mens Hulténs ’Hoved’ fra 1950 ligner Egill Jacobsens ikoniske ’Objekter’, set i profil og med åbne munde.

CO Hultén (Karl Otto Helmer Hultén, 1916-2015) var da også ven med de kommende Cobrakunstnere, som han mødte i København sidst i 1930’erne.

Danmarks besættelse satte en midlertidig stopper for samværet, men i 1948 inviterede Jorn Hultén og hans kollega Anders Österlin med i det nydannede, internationale kunstnersamarbejde Cobra.

Hov...

Vi har gjort det nemt for dig at blive abonnent. Få en måned med fuld adgang til Politiken for kun 1 kr.

PRØV NU

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce